یادداشت کوروش حصیرباف در سالروز زلزله بم: بی‌مسئولیتی و عدم پایبندی به قوانین و مقررات فاجعه‌ای در ابعاد انسانی و مهندسی
دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
کوروش حصیرباف

آنچه رخدادها را به شکل فاجعه‌ای در ابعاد انسانی و مهندسی رقم می‌زند، عدم توجه کافی به مقوله پژوهش در اجرا، استفاده نکردن از مجریان ذیصلاح و تدوین و تنظیم نکردن مقررات و قوانین متقن با قدرت بازدارنگی مناسب، است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، کوروش حصیرباف، نماینده استان سمنان و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها در یادداشتی به مناسبت 5 دی ماه سالروز اتفاق زلزله شهر بم را نوشت.

ضمن گرامیداشت یاد درگذشتگان این حادثه غم انگیز در پنجم دیماه۱۳۸۲ برای بازماندگان اجر و صبر بر مصیبت از درگاه پروردگار آرزومندیم. سال‌ها بعد از زلزله شهر بم، ساختمان پلاسکو فرو ریخت و واقعیت ترسناکی رخ نمایان کرد و دوباره اهمیت و رعایت اصولی ایمنی نقل محافل و مجالس و رسانه‌ها شد. اما ساختمان متروپل ترسناک‌تر و هولناک‌تر بود نه زلزله‌ای در کار بود نه سازه قدمتی بیشتر از عمر ساختمان و مجاوراش داشت. آنچه حادثه متروپل را به شکل فاجعه‌ای در ابعاد انسانی و مهندسی رقم زد، عدم توجه کافی به مقوله پژوهش در اجرا، استفاده از مجریان ذیصلاح و تدوین و تنظیم مقررات و قوانین متقن با قدرت بازدارنگی مناسب، است.

توجه به این نکته که علیرغم هشدار برخی از دستگاه‌ها و کارشناسان، همچنان روند اجرای پروژه متوقف نگردیده، نشان از بروز تخلفات فاحش و بعضاً بی‌مسئولیتی یا طمع ورزی در فرایند تصمیم سازی و تصمیم‌گیری نهادهای ذیربط داشته است. تأکید فراوان مدیریت شهری و سازمان نظام مهندسی ساختمان بر رعایت قوانین موجود و نیز مطالعه و پژوهش جامعه دلسوز مهندسی در حوزه شناسایی عوامل زمینه ساز پیدایش این حادثه و نیز حوادث مشابه، می‌تواند بخش عظیمی از خطاهای رخ نموده را مرتفع نموده و سبب ساز ارتقای کیفیت ساخت و ساز گردد. انشاالله در سایه الطاف خداوند و توجهات امام زمان (عج ) امیدواریم با همت و درایت مسئولان گام موثر و سازنده‌ای در جهت حفظ هر چه بیشتر سرمایه‌های کشورمان برداریم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی