نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها: تسهیل در صادرات محصولات کشاورزی نقش تعیین کننده ای در اقتصاد گیلان و ایران خواهد داشت
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
قاسمی

قاسمی با انتقاد از وجود مشکلات متعدد در صدور محصولات کشاورزی استان گیلان گفت: با وجود اینکه استان گیلان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است و در موقعیت جغرافیایی عالی برای صادرات قرار گرفته است اما وجود مشکلات متعدد مانع از به صدور محصولات می‌شود.

جعفر قاسمی نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات استان گیلان گفت: استان گیلان یکی از قطب‌های کشاورزی ایران است اما وجود مشکل در زیرساخت‌ها و قوانین صادراتی کشور سبب شده است کشاورزان نه تنها از این وضعیت سود نبرند بلکه ضررهای زیادی متحمل شوند.

وی ادامه داد: از این رو تسهیل امور صادرات محصولات کشاورزی به ویژه مرکبات و خشکبار می‌تواند تغییر جدی در وضعیت زندگی خانوار و همچنین اقتصاد کشور باشد و سبب ایجاد مشاغل بیشتر در حوزه کشاورزی، لجستیک، حمل و نقل و ... می‌شود.

قاسمی با اشاره به جایگاه استراتژیک ایران و استان گیلان در منطقه گفت: این یک واقعیت روشن است که موقعیت جغرافیایی ایران تا چه اندازه مهم است و چهار فصل بودن و تنوع آب و هوایی کشور توان زیادی برای رقابت با سایر کشورها فراهم آورده است. همچنین وجود دریای مازندران در مجاورت استان گیلان موجب شده است بازار مصرف بزرگی در حاشیه جنوبی خلیج فارس، روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز و حتی اروپا برای ایران و استان گیلان ایجاد شود تا بتوانیم از این موقیت استفاده کرده و با صدور محصولات کشاورزی و فراورده‌های آن ارزش افزوده چشمگیری برای کشور به ارمغان بیاوریم.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: متاسفانه نبود چنین امکانی یا سختی زیاد در امر صادرات سبب شده است سود مزیت اقتصادی کشاورزی نسبت به مشاغل دیگر کاهش یابد و زمین‌های ارزشمند کشاورزی در استان گیلان ناجوانمردانه تبدیل به ویلا و ساختمان شوند. به همین دلیل باید سیاست گذاری جامع و جدی در این حوزه صورت گیرد.

قاسمی با اشاره به اهمیت بومگردی در اقتصاد و گردشگری استان گیلان گفت بیان داشت: در صورتی که بومگردی به صورت درست انجام شود و از اصول درستی پیروی کند می‌تواند با ایجاد منبع درآمد پایدار برای کشاورز ضمن حفظ بافت اصیل استان گیلان از تبدیل شدن زمین‌های کشاورزی به ویلا و ساختمان جلوگیری کند. از این رو باید یکی از اولویت‌های سیاستگذاری در استان گیلات تقویت بومگردی با اصول درست باشد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات جاده‌ای استان گیلان گفت: استان گیلان با وجود اینکه پذیرای 52 میلیون مسافر در سال است و در مسیر ارتباطی شمال غرب به شمال شرق کشور قرار دارد اما همچنان از مشکلات جاده‌ای رنج می‌برد. در این میان جاده قزوین به رحیم آباد یکی از مشکلات اساسی در حوزه جاده‌ای استان گیلان است که رنج‌های فراوانی برای مردم به وجود آورده است.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی