نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها: طوفان ریزگرد، زندگی مردم استان خراسان جنوبی را مختل کرده است
يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
فنودی5

نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها با اشاره به طوفان ریزگرد در خراسان جنوبی گفت: منشا این ریزگردها کشور افغانستان و استان سیستان و بلوچستان است و خشکسالی‌های اخیر سبب افزایش ریزگردها شده است.

حسین فنودی نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به طوفان گرد و خاک در شرق استان گفت: با شروع تابستان بادهای 120 روزه سیستان نیز آغاز‌ می‌شود و جنوب و غرب خراسان جنوبی نیز از این بادها متاثر می‌شود.

وی افزود: این بادها همراه خود گرد و غبار‌ می‌آورند و تقریبا تمام تابستان را مردم درگیر این بلای خانمان سوز هستند. تمام زندگی مردم تحت تاثیر این پدیده است. کشاورزی مردم براثر حرکت شن‌های روان از بین‌ می‌رود و حتی زمانی که طوفان سرعت بیشتری دارد و با خود شن ریزه حمل‌ می‌کند خودروهای سورای بر اثر برخورد این شن ریزه‌ها خسارت‌ می‌بینند.

فنودی تصریح کرد: منشا این ریزگردها شرق ایران و افغانستان است و با وقوع خشکسالی‌ها و جلوگیری از ورود حق آبه ایران به داخل کشور از سوی افغانستان بیشتر شده است.

نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: ما تقریبا از گذشته درگیر این پدیده بودیم اما جلوگیری از ورود حق آبه ایران و کاهش بارندگی سبب شده است کشاورزی‌ها از بین رفته و پوشش گیاهی نابود شده است. از سوی دیگر دریاچه‌هامون و چاه نیمه‌ها نیز خشک شده اند و بستر اینها منشا ریزگردها شده است.

عضو شورای شهرستان سربیشه تصریح کرد: شهرستان نهبندان و سربیشه که هم مرز با استان سیستان و بلوچستان و افغانستان هستند بیشترین تاثیر را از طوفان گرد و خاک می‌پذیرند و همین مسئله زندگی را برای مردم بسیار سخت کرده است.

وی افزود: هم معیشت و هم سلامت و آسایش مردم تحت تاثیر ریزگردها قرار گرفته است و کشاورزی نابود شده است. به همین سبب میل به مهاجرت افزایش یافته و برخی از روستاهای مرزی خالی از سکنه شده است.

فنودی با بیان اینکه متاسفانه هنوز هیچ کاری برای تثبیت شن‌های روان نشده است، اظهار کرد: خوشبختانه در دولت آقای رئیسی قول‌هایی داده شده است و قرار است مذاکراتی با طرف افغانستانی برای حل این مسئله برقرار شود اما تاکنون هیچ اقدام عملی و امیدوار کننده‌ای شکل نگرفته است.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی