نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها: کشمش ملکان باید ثبت جهانی شود
دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
نوروززاده

نوروززاده با اشاره به کیفیت کشمش شهرستان ملکان گفت: باید زمینه ثبت جهانی این کشمش از سوی دولت فراهم شود.

وحید نوروز زاده نماینده شورای استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، عنوان کرد: شهرستان ملکان یکی از شهرستان‌های جنوب غربی استان آذربایجان شرقی و قطب تولید انگور در سطح استان بوده و به «الهه انگور» و سرزمین خوشه‌های طلایی مشهور است.

وی افزود: این شهر یک شهر کشاورزی و صنعتی بوده و کارخانه های متعدد سبزه پاک کنی و شرکت‌های صادراتی این محصول در آن فعال اند.

نوروز زاده ادامه داد: کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کانادا، بزرگترین مقصد صادراتی محصولات خشکبار انگور این شهرستان و نزدیک ۸۴ کشور دیگر خریدار این محصول هستند.

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: ملکان با ۱۱ هزار هکتار باغ انگور و تولید ۲۷۰ هزار تن انگور مقام اول استان و سوم کشور را در حجم تولید داراست که بخش قابل توجهی از صادرات کشمش کشور از این شهرستان صورت می‌گیرد.

وی استفاده نکردن از سموم و کود شیمیایی، ارگانیک بودن انگور و همچنین مقاوم بودن به سرما و صرفه جویی در مصرف آب از جمله مزیت های ارقام انگور این شهرستان برشمرد و اظهار کرد: به لحاظ کیفیت، کشمش انگوری ملکان، رتبه اول کشور را دارد و لوکس‌ترین نوع کشمش صادراتی ایران به شمار می رود، که به دو روش سنتی و صنعتی فرآوری می‌شود و طی سال‌های اخیر مشتریان زیادی در بازارهای جهانی پیدا کرده است.

نوروززاده بیان داشت: مزیت‌های تولید آن از جمله بازار فروش مناسب، خشک شدن سریع، نیاز به فضای محدود و خوش رنگی محصول نهایی نیز موجب شده تا اقبال باغداران این شهرستان به فرآوری آن افزایش یابد تا جایی که اکنون بیش از ۹۰ درصد کشمش تولیدی این شهرستان به کشمش انگوری یا «کالیفرنی» اختصاص دارد.

نماینده آذربایجان شرقی در شورای استان‌ها بیان کرد: انتظار داریم وزرای محترم جهاد کشاورزی و صمت و سایر مسئولین ذیربط نسبت به بازاریابی این محصول در عرصه بین المللی برای ارز آوری اقدام و با تشویق صنعت خشکبار، به اشتغال که مهمترین معضل جامعه امروز است، کمک کنند چرا که در جهان خشکبار به نام کشور ایران گره خورده است.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی