نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها: قول وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر صادرات چهل هزار تن کیوی عملی نشده است
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
غفاری

غفاری گفت: در جلسه‌ای که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، وی قول صادرات ۴۰ هزار تن کیوی را داد اما این وعده تاکنون عملی نشده است.

علیرضا غفاری نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلاتی که پیش‌روی صادرات کیوی شمال کشور به ویژه گیلان وجود دارد، گفت: در جلسه‌ای که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، وی قول صادرات ۴۰ هزار تن کیوی را داد اما این وعده تاکنون عملی نشده است.

وی افزود: در استان گیلان سه شهرستان آستارا، تالش و رودسر قطب تولید کیوی هستند که این محصول موجب اشتغال مستقیم و غیرمستقیم چندهزار نفر شده است از سوی دیگر همواره ارز آوری قابل توجهی برای کشور به ارمغان آورده است.

عضو کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان‌ها ادامه داد: متأسفانه صادرات کیوی به صورت مستقیم انجام نمی‌گیرد و ابتدا به کشورهای حوزه خلیج فارس و به صورت مشخص به دبی می‌رود و از آن‌جا به اسم کیوی شیلی و یونان به نقاط دیگر صادر می‌شود.

غفاری تصریح کرد: این مسئله موجب افزایش هزینه‌ها در بحث لجستیک و ترابری می‌شود و در نهایت کشاورز متضرر می‌شود، از سوی دیگر قیمت کیوی در سال جاری ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است در حالی که هزینه‌های کاشت و داشت و برداشت آن، دو برابر افزایش پیدا کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کیوی محصولی استراتژیک است که هم موجب اشتغال‌آفرینی می‌شود و هم ارزآوری به همراه دارد و نیازمند حمایت ویژه دولت است اما قول‌ها تاکنون به عمل منجر نشده است و به مرحله بحران رسیده‌ایم و صادرات کیوی عملا معطل مانده است.

 

پایان پیام/

 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی