نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها: خشکسالی، مهمترین چالش پیش روی محیط زیست فارس است
يکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
هاشم بانشی

بانشی گفت: کمبود آب شرب در ۱۰ شهرستان یکی از مشکلات اساسی در استان فارس است و همچنین خشکسالی را مهمترین چالش پیش روی محیط زیست فارس می توان نامید.

هاشم بانشی نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استانها، گفت: کمبود آب شرب در ۱۰ شهرستان یکی از مشکلات اساسی در استان فارس است و خشکسالی را مهمترین چالش پیش روی محیط زیست فارس می توان نامید.

وی افزود:  تغییرات اقلیمی، کاهش میزان بارندگی در سالهای اخیر و بهره برداری ناپایدار از منابع آبهای سطحی و زیر زمینی، فارس را با تهدید جدی تخریب سرزمین مواجه نموده است و کاهش آبدهی رودخانه ها، سبب کاهش حجم ذخیره سدها شده است به گونه ای که در حال حاضر تنها 2 درصد حجم مفید سدهای استان دارای ذخیره آبیاری است و از مجموع هفت سد قابل بهره برداری استان، تنها سه سد، حجم آب قابل استفاده دارند.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها اظهار داشت: علاوه بر کاهش ذخایر، کاهش کیفیت آب زیرزمینی نیز کاملا مشهود است و برداشتهای بی رویه از منابع آب زیرزمینی و تداوم خشکسالی می تواند عاملی برای بروز پدیده فرونشست باشد. همچنین 14 شهرستان استان فارس که عمدتا در مناطق جنوبی و شرقی قرار گرفته اند با مشکل تأمین آب رو به رو هستند.

بانشی خاطرنشان کرد: خشکسالی و سوءمدیریت، تالاب های مهم و ارزشمند استان که برخی در زمره تالاب های بین المللی قرار دارند را نیز بطور جدی تهدید می کند. خشک شدن تالاب ها علاوه بر تأثیر سوء بر زیستگاهها و تهدید جمعیت حیات وحش، موجب از بین رفتن کشاورزی بویژه در مناطق پایین دست حوضه های آبخیز مانند انجیرستانهای دیم استهبان و تهدید معاش جامعه محلی و در نتیجه مهاجرت روستائیان به شهرها و تغییر ساختارهای اقتصادی- اجتماعی استان می شود.

 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی