نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان ها: " رئیسعلی دلواری " نماد مقاومت و ایستادگی در مقابل استعمارگران است
شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
رمضانی

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان ها گفت: " رئیسعلی دلواری " را می‌توان به عنوان نماد مقاومت و ایستادگی در مقابل استعمارگران معرفی کرد که با توکل بر خدا و با حکم مجتهدان و علمای دینی به مقابله با انگلیسی‌ها پرداخت و هر بار شکست‌های سنگینی را متوجه آنان کرد.

در سال ۱۲۹۴ پس از اشغال بوشهر به دست انگلیسی‌ها، " رئیسعلی دلواری " سردار بزرگ جنوب به مقابله با آن‌ها پرداخت و نیروهای انگلیسی که رئیسعلی و مجاهدان دشتی و تنگستان را دشمن اصلی خود می‌دانستند، قصد تصرف دلوار را کردند.

متجاوزان انگلیسی با چهار کشتی دالهوزی، پیراموس، لاورنس و جونز و گردان پیاده نظام ۹۶ به بندر دلوار حمله کردند. اما پس از نبردی سه روزه با ۳۳۰ کشته از دلاوران تنگستانی شکست خوردند.

سرانجام رئیس‌علی دلواری که با یاران خود با تدارک حمله‌ای سنگین قصد شبیخون به بوشهر و تهاجم علیه انگلیسی‌ها را داشت در منطقه تنگک صفر در حومه بوشهر با خدعه و نیرنگ انگلیسی‌ها از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در سال ۱۲۹۴ در ۳۴ سالگی به شهادت رسید.

۱۲ شهریور سالروز شهادت قهرمان مبارزه با استعمار شهید رئیس‌علی دلواری به نام روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاری شده است.

حسن رمضانی نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به ۱۲ شهریور، سالروز شهادت رئیسعلی دلواری و روز مبارزه با استعمار، گفت: بوشهر با تاریخی ده هزار ساله در تمام طول تاریخ، باوفاترین پاسدار این خاک بوده است.

وی افزود: نام نیک دلیران تنگستان و رئیسعلی دلواری از آن رو پرآوازه گشته که با دستان خالی برای دفاع از کیان ملی در برابر استعمار جهانی مردانه ایستادند و انگلیس را به زانو درآوردند.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان ها خاطرنشان کرد: رئیسعلی دلواری را می‌توان به عنوان نماد مقاومت و ایستادگی در مقابل استعمارگران معرفی کرد که با توکل بر خدا و با حکم مجتهدان و علمای دینی  به مقابله با انگلیسی‌ها پرداخت و هر بار شکست‌های سنگینی را متوجه آنان کرد.

رمضانی ادامه داد: تلاش برای دفاع از وطن و کسب رضایت خدا و پیامبر" منشور قیام رئیسعلی دلواری و سوگندنامه‌ای است که از دلاور دلواری به یادگار مانده و امروز در تابلوهایی در استان بوشهر، نصب شده است.

وی در پایان اظهار کرد: آشنایی عموم جامعه با مقاومت مردم جنوب ایران به ویژه کودکان و نوجوانان با زیبایی ها و عظمت این تاریخ مانا و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه آشنایی نسل امروز با حماسه آفرینی های سرداران و حماسه آفرینان تاریخ این کشور در کتاب‌های درسی دانش آموزان یک ضرورت و نیاز اساسی است که باید به آن توجه شود.

 

پایان پیام/

 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی