نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها: معادن با وجود آسیب به زیرساخت‌‎های استان زنجان، سهم خود برای جبران خسارت را پرداخت نمی کنند
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
مجید اوصانلو

اوصانلو با بیان اینکه آمد و شد به معادن سبب آسیب زدن به زیرساخت‌ها به ویژه راه‌های ارتباطی استان زنجان‌ می‌شود گفت: با این وجود سهم خود برای جبران این خسارت‌ها را پرداخت نمی کنند.

مجید اوصانلو نماینده استان زنجان و عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات استان زنجان گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات استان زنجان کمبود دسترسی به آب است. این مسئله یک مسئله جهانی است و به‌ویژه در کشور ما که در منطقه گرم و خشک قرار گرفته است بیشتر نمود دارد و زنجان هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: کمبود دسترسی به آب کشاورزی و آب آشامیدنی یک زنگ خطر است و باید برای آن فکری کرد تا در آینده با مشکلات جدی تری روبه‌رو نشویم.

اوصانلو مدیریت آب را مسئله اساسی در دسترسی به آب دانست و تصریح کرد: سختی دسترسی به آب دلایل متفاوتی دارد اما تغییرات اقلیمی، افزایش تقاضا و مصرف و هدر رفت آب مهمترین دلایل این کمبود هستند. از این رو لازم است که با مدیریت درست مصرف آب را بهینه کرد و از هدر رفت آن جلوگیری کرد.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: مشکل دیگر استان بحث راه‌های ارتباطی است. بسیاری از راه‌های ارتباطی استان توسط ماشین‌های سنگینی که به معادن رفت و آمد دارند تخریب شده و آسیب‌ می‌بینند.

وی تصریح کرد: ماشین‌های سنگین خسارت زیادی به زیرساخت‌ها وارد‌ می‌کنند و با افزایش خطر رانندگی در جاده‌ها موجب تصادفات زیاد‌ می‌شوند.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه بر اساس آمار راهداری نزدیک به هزار کیلومتر از راه‌های استان تحت تاثیر فعالیت معادن است توضیح داد: در قانون برای جبران این خسارات راه حلی پیش بینی شده است و معادن باید 15 درصد از حقوق دولتی و 1 درصد از فروش خود را به محل استقرار خود پرداخت کنند که متاسفانه نمی‌کنند یا اگر پرداخت‌ می‌شود در محل استقرار معادن آن هزینه نمی‌شود. از این رو معادن که باید زمینه توسعه استان را فراهم کنند تبدیل به مشکل جدی برای استان شده‌اند.

وی اضافه کرد: استان زنجان به دلیل چهارفصل بودن و قرار گیری در مسیر ترانزیتی شرق به غرب ظرفیت گردشگری زیادی دارد و‌ می‌تواند به قطب گردشگری تاریخی و طبیعی تبدیل شود. از این رو لازم است برنامه ریزی درستی برای این ظرفیت ایجاد شود.

اوصانلو ادامه داد: غار کتله خور به عنوان زیباترین غار خشکی جهان، گنبد سلطانیه به عنوان بزرگترین گنبد آجری جهان، حسینه تاریخی کرسف، چشمه زیبای کرسف با دبی 120 لیتر آب در ثانیه و... از دیدنی‌های استان زنجان هستند که‌ می‌توانند در جذب گردشگر موثر باشند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی