نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها: دولت، نگاه ویژه‌ای به کشاورزان و دامداران درگیر سیل داشته باشد
يکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
هاشم بانشی

نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها اظهار داشت: اگر در این شرایط دولت ها که همیشه امیدوار به فعالیت های روستاییان بودند به داد ایشان نرسند کم لطفی نموده و امید را از این قشر زحمتکش گرفته‌اند. لذا امیدواریم این بار دولت مردمی و انقلابی با یک حرکت انسان دوستانه و محبت آمیز نگاه ویژه‌ای به روستاها و شهرهای جنوبی درگیر سیل نیز داشته باشد.

هاشم بانشی نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، گفت: طی چند روز اخیر که سامانه بارشی از قسمت جنوب و شرق وارد کشور ایران شده است، خسارات زیادی به اموال و املاک مردم و حتی اموال عمومی وارد کرده و به ویژه با توجه به اینکه در فصل کشت و کشاورزی هستیم متاسفانه حجم زیاد خسارات وارده متوجه بخش کشاورزی و باغات و حتی دامداری مردم در جنوب و جنوب شرقی کشور شده است.

وی افزود: بسیاری از کشاورزان این مناطق برای بار دوم در سال ۱۴۰۱ درگیر بلایای طبیعی شده و تمامی هستی و کشت خود را از دست می‌دهند، هنوز آثار و خرابی های ناشی از سرمازدگی ابتدای سال از خانه و کاشانه و مزرعه قشر کشاورز رخت بر نبسته که متاسفانه درگیر سیل های چند روز اخیر شده اند.


بانشی ادامه داد: در این شرایط متاسفانه شاهد هیچ گونه کمک و مساعدتی از ناحیه مجموعه دولتی نبوده و نیستیم. شرکت های بیمه با بی مهری تمام و بدون توجه به اینکه برخی از این کشاورزان و دامداران آنچه را که در این سرمازدگی و سیل ها از دست می دهند تمام هستی ایشان بوده است حاضر به پرداخت حداقل خسارت ها نیز نبوده و نشده‌اند.


نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها خاطر نشان کرد: برخی مواقع می بینیم که دولتمردان با مراجعه به برخی کارخانجات و یا تولیدی ها و با خبرسازی و گرفتن عکس های فراوان صحبت از این مطلب می کنند که می بایست این مجموعه ها تسهیلات بگیرند، معافیت هایی را داشته باشند و یا مجددا احیا شوند که بعضی از آنها اتفاق افتاده و یا این وعده‌ها عملی شده است البته جای تحسین هم دارد، اما نکته قابل توجه اینکه قاعدتاً با راه اندازی یک کارخانه تولیدی برای چند کارگر ایجاد اشتغال خواهد شد ولی عمده منفعت حاصله به شخص سرمایه گذار یا تولید کننده نیز خواهد رسید.


بانشی تصریح کرد: این در حالی است که  یک کشاورز در مزرعه خویش در فصول مختلف سال از تعداد کارگران زیادی برای مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات خویش استفاده می کند که به مراتب این میزان اشتغال در امر کشاورزی نسبت به یک کارخانه یا تولیدی بیشتر بوده است و یا حتی یک دامدار یا شخصی که در امور دام و طیور و حتی شیلات فعالیت دارد اشتغال برای افراد در فصول مختلف سال را به میزان زیادی فراهم کرده است.


وی با گلایه از بی توجهی به کشاورزان و دامداران، گفت: اما دریغ از اینکه گوشه چشمی به این مردم فعال و مولد در امر غذا و تغذیه شده باشد، مردمی که تمامی هستی خود را در امر کشاورزی و دامداری و بدون هیچ گونه توقعی از بخش دولتی با خلوص و حسن نیت سرمایه گذاری می نمایند و کلیه حاصل کار خود را نیز بعضاً به بخش دولتی واگذار کرده و ماه ها منتظر دریافت پول محصولات خود به ویژه گندم مانده اند و هنوز عایدات کشت قبلی خویش را دریافت نکرده گرفتار مصیبت های این چنینی می شوند.

 بانشی افزود: اگر در این شرایط دولت ها که همیشه امیدوار به فعالیت های روستاییان بودند به داد ایشان نرسند کم لطفی نموده و امید را از این قشر زحمتکش گرفته‌اند. لذا امیدواریم این بار دولت مردمی و انقلابی با یک حرکت انسان دوستانه و محبت آمیز نگاه ویژه‌ای به روستاها و شهرهای جنوبی درگیر سیل نیز داشته باشد.

عضو شورای عالی استان ها اظهار داشت: همانگونه که قبلاً نیز در بحث مدیریت منابع آب سطحی بیان کرده بودم متاسفانه به دلیل اینکه دولت‌های قبل سرمایه گذاری مناسب در حوزه مدیریت آب های سطحی و باران های سیل آسا که در این کشور بیشتر درگیر آن هستیم نکرده‌اند هر سال مشاهده می شود که باران های شدید و به ویژه موسمی خسارات بسیار سنگینی را به مردم وارد کرده و متاسفانه ما هیچگونه بهره و استفاده مناسبی از این آبهای شیرین نکرده ایم بلکه در فصول گرم سال نیز درگیر کم آبی و یا بی آبی در حوزه شرب بوده‌ایم.


بانشی در پایان، تأکید کرد: می طلبد در این راستا با استفاده از روش‌های نوین و بهره گیری از دانش بومی نسبت به ذخیره سازی این منابع خدادادی برای شرب اقدام شود و از طرفی نیز با اجرای طرح‌های آبخیزداری، ذخیره سازی مناسب صورت پذیرد.

 

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی