رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی گفت: کاهش فشار هزینه‌های شهری بر مردم در بودجه ۱۴۰۱ شهردای‌ها و دهیاری‌های ضروری است
شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
چهارمین اجلاس

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی خطاب به نمایندگان شوراهای اسلامی شهرستان‌های استان گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری‌های استان باید به‌ نحوی تدوین شود که فشار هزینه‌های مدیریت شهری بر مردم کاهش پیدا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، سید مومن حسینی رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی در چهارمین جلسه رسمی این شورا در دوره ششم گفت: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا وکارشناسان شهرداری‌ها می‌بایست فرصت‌های قانونی که در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی‌شده است را احصاء نموده و به‌دنبال جذب وصول آن‌ها حرکت نمایند تا بتوانند هزینه‌های مدیریت شهری خودشان را از دوش مردم بردارند.

وی بیان کرد: تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید منطبق بر سیاست‌های دولت و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مربوطه باشد.

وی فروش اموال مازاد در شهرداری‌ها را یکی از راه‌های تأمین بودجه اجرای پروژه های شهری عنوان کرد و ادامه داد: شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان خراسان رضوی اغلب دارای اموال مازادی هستند که نگهداری از این اموال هزینه‌بر نیز هستند که میبایست فروش این اموال مازاد با هدف استفاده بهینه در اجرای پروژه های عقب مانده و تعطیل، در سیاست‌گذاری شوراهای اسلامی شهرها و روستاها مد نظر قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی اظهار داشت:  دولت امسال بیش‌ از ۸۰ هزار میلیارد ریال برای حوزه حمل‌ و نقل اعتبار پیش‌بینی کرده بود، اما شهرداری‌های متوسط به پایین و کوچک نتوانستند از این فرصت استفاده کنند، بنابراین کلانشهرها این اعتبارات را از آن خود کردند.

حسینی با تاکید بر اینکه در تدوین بودجه سال جدید توجه به مناطق محروم مدنظر باشد، ادامه داد: اگر می خواهیم به عدالت اجتماعی نزدیک شویم  و تبعیض ها برداشته شود، باید طوری سیاست‌گذاری نمود تا بتوانیم پروژه‌های بیشتری را در مناطق محروم اجرا کنیم.

وی افزود: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید تلاش کنند از ظرفیت های استان خراسان رضوی از کویر گرفته تا مناطق خوش‌ آب‌و هوا، دره‌ها، جنگل‌ها، رودخانه‌ها، امام‌زاده‌ها و مکان‌های میراثی و غیره استفاده کنند و آن را به یک فرصت برای سرمایه‌گذاری تبدیل نمایند.

وی همچنین ادامه داد: اگر بتوانیم در شهرها و روستاهای خودمان فرصت‌های سرمایه‌گذاری را ایجاد کرده و زمینه سرمایه‌گذاری را تسهیل کنیم، قطعا هزینه‌های شهرداری به‌ دور از این‌که فشاری بر مردم و هم‌وطنان بیاورد قابل استحصال خواهد بود.

حسینی همچنین گفت: مباحث زیست‌محیطی امروز به یک تهدید تبدیل شده‌ است، درحالی‌که در شهرهای دارای حداقل ۱۰۰ هزار نفر به بالا موضوعی مانند زباله می‌تواند به یک فرصت برای درآمد تبدیل شود؛ بنابراین اگر چند شهر هم‌جوار کنار یکدیگر جمع بشوند، می‌توانند زباله های خود را تبدیل به یک سرمایه عظیم کنند.

در این جلسه پیش‌نویس متن “تفاهمنامه میراث” در خصوص همکاری بین شورای اسلامی استان خراسان رضوی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به تصویب رسید.

این تفاهمنامه با هدف مدیریت واحد و هماهنگ هسته فرهنگی و با ارزش شهری و روستایی در خراسان رضوی، شناسایی، احیا و بهره برداری از بناهای واجد ارزش فرهنگی و تاریخی در سطح استان، ساماندهی و تغییر کاربری خانه های تاریخی و واجد ارزش در سطح استان و نیز هماهنگی بین دستگاهی بین مدیریت شهری و میراث در خصوص ارائه خدمات گردشگری در سطح استان به امضا رسید.

همچنین در این جلسه بودجه سال ۱۴۰۱ شورای اسلامی استان خراسان رضوی با عددی بالغ بر ۲۷.۳۷۶.۴۳۰.۰۰۰ ریال و تقویم زمانبندی جلسات رسمی شورای اسلامی استان خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ به تصویب اعضای حاضر در این نشست رسید.

پیش از این و در نطق پیش ازدستور اجلاس احمد نخعی نماینده شهرستان بجستان در شورای اسلامی استان و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی این شورا گفت : آموزش مدوام و ضمن خدمت شورائیان یکی از موراد مهم و مورد نیاز تمام اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده که همین آموزش ها میتواند از بروز تخلفات و اشتباهات جلوگیری نماید.

وی ادامه داد: تنها نهاد مردمی و قانونی در روستاهای کشور همین شوراهای اسلامی بوده که امروزه جایگاه خود را از دست داده اند، لذا از هیئت رئیسه و رئیس شورای استان درخواست دارم تا با توجه به شوراهای پایین دست به رشد و تقویت این شوراها کمک نموده تا بتوان در شوراهای فرادست تصمیمات خوب و مهمی برای مردم گرفته شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی