نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها: ما نیازمند برنامه بلند مدت برای کاهش عوامل آلاینده هوا هستیم / از سوزاندن مازوت در نیروگاه شازند جلوگیری شود
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
قریشی

قریشی با بیان اینکه منابع متعددی سبب آلودگی هوا می‌شوند گفت: دولت با کمک مدیریت شهری باید برنامه جدی برای کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

سید رضا قریشی نماینده شورای عالی استان‌ها، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به آلودگی هوای شهر اراک گفت: کلانشهر اراک یکی از شهرهای آلوده ایران است و با رسیدن فصل سرما این آلودگی چندین برابر می‌شود.

وی افزود: این شهر از ابتدای سال بیش از 100 روز هوای ناسالم داشته است که یک فاجعه برای شهروندان این شهر به حساب می‌آید. تنفس در این هوا سبب بیماری‌های زیاد و خطرناکی همچون سرطان می‌شود که گواه صحبتهایم آمار مراجعه خیل کثیر همشهریان به بیمارستان‌ها در زمان‌هایی که هوا ناسالم است نشانگر تاثیرگذاری این میزان از آلودگی بر سلامت شهروندان است.

عضو شورای شهر اراک با اشاره به منابع آلودگی هوای اراک گفت: این شهر جزو هشت کلان شهر آلوده ایران است و منابع آلودگی متعددی دارد که البته مشترک با سایر کلانشهرهاست.

وی ادامه داد: وسایل نقلیه، سوخت بی‌کیفیت، وجود مازوت سوزی در نیروگاه‌ حرارتی با آلایندگی بالا، عدم اجرای فیلتراسیون کارخانجات مجاور شهر و در کل عدم اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا و قانون هوای پاک سبب شده است این شهر در معرض آلاینده‌های زیاد قرار بگیرد.

قریشی اضافه کرد: البته مشکل آلودگی هوای استان مرکزی تنها محدود به شهر اراک نیست. شهر ساوه و شازند نیز جزو شهرهای با آلایندگی بالا محسوب می‌شوند و به دلیل صنعتی بودن هوای این شهرهای هم درخیلی از روزه‌های سال نه تنها ناسالم بلکه در وضعیت خطرناک است.

عضو شورای شهر اراک عنوان کرد: ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون مهمترین آلاینده‌های هوای شهر هستند و دی اکسیدها و سایر آلایندگی‌ها ناشی از سوخت انرژی مازوت در نیروگاه حرارتی شازند و سایر آلودگی‌های دشت شازند وارد هوا می‌شود و وجود ذرات گرد و غبار هم در افزایش این ذرات متاثیرگذارند.

وی افزود: در فصل سرد به دلیل سرد و گرم شدن هوا و نبود جریان باد ذرات به سمت بالا حرکت می‌کنند و در هوا تجمع آلاینده‌ها رخ می‌دهد و چون منبع آلودگی فعال است روز به روز هوا آلوده می‌شود. یعنی اگر یک روز بارندگی داشته باشیم از فردا که بارندگی قطع شود بعد از چند ساعت ما باز شاهد تجمع آلایندگی و آلوده شدن هوا هستیم.

نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: ما ناگزیر به اجرای یک برنامه جدی برای کاهش آلایندگی هستیم. باید سوخت تولیدی استانداردهای لازم را داشته باشد، کارخانجات و نیروگاه‌ها از سوخت پاک و فیلتر استاندارد استفاده کنند، خودروهای فرسوده و آلاینده از مدار خارج شوند، تولیدکننده‌های خودرو و موتورسیکلت‌ استاندارد لازم را کسب کنند و شهرداری هم با توسعه فضای سبز، نوسازی ناوگان حمل ونقل، ایجاد تقاطع‌ها و اصلاح هندسی معابر می‌توانند در کاهش آلودگی هوا کمک کنند که خوشبختانه اقدامات خوبی در دوسال اخیر در شهر اراک صورت گرفته است،که البته کافی نیست.

عضو شورای شهر اراک تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهم مدیریت شهر اجرای طرح کاهش آلودگی هوا و قانون هوای پاک است که از مطالبات جدی ما محسوب می شود. درخواست ما از دولت با توجه به هوای ناسالم در ایام سرد سال از مصرف مازوت توسط نیروگاه حرارتی شازند جلو گیری کنند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی