نماینده استان مازندران در شورای عالی استان‌ها: برای بازاریابی و صادرات مرکبات شمال، برنامه‌ریزی شود
شنبه ۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۳
شیخ

رسول شیخ، گفت: نوسانات قیمت مرکبات در مازندران و شمال کشور هرساله مایه گلایه باغداران و کشاورزان است و کارشناسان مازاد تولید و ضعف در زنجیره بازرگانی و بازاریابی را از جمله دلایل اعلام می‌کنند. بازار داخل ظرفیت تولید بیش از سه میلیون تنی مرکبات را ندارد و باید برای بازاریابی و صادرات آن برنامه ریزی کرد.

رسول شیخ نماینده استان مازندران در شورای عالی استانها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استانها با بیان اینکه هزینه‌های باغداری و مرکبات بالاست، گفت: قیمت مرکبات در مازندران و در کل در شمال کشور همچنان پایین است و چند نفری که سردرختی‌ها را روی درخت فروختند چیزی عایدشان نخواهد شد.

وی افزود: نرخ پایین مرکبات در باغ در حالی است که انواع میوه‌ها با قیمت‌های چند برابر در بازارها عرضه می‌شوند و کشاورز مازندرانی بهره چندانی از باغداری نمی‌برد. علاوه بر هزینه‌های بالای مرکبات، مگس مدیترانه نیز هر ساله آسیب می‌زند و اکنون دیگر سمپاشی هم برای جبران خسارت تأثیری ندارد.

عضو شورای عالی استانها ادامه داد: نوسانات قیمت مرکبات در مازندران هرساله مایه گلایه باغداران و کشاورزان است و کارشناسان مازاد تولید و ضعف در زنجیره بازرگانی و بازاریابی را از جمله دلایل اعلام می‌کنند. بازار داخل ظرفیت تولید بیش از سه میلیون تنی مرکبات را ندارد و باید برای بازاریابی و صادرات آن برنامه ریزی کرد.

شیخ اظهار داشت: اگر زنجیره ناقص تولید حل نشود در آینده با تغییر کاربری باغات به شکل دیگری روبرو و یا با فروش باغات روبرو خواهیم شد. برای حل مشکلات باغداری دولت باید نسبت به ذخیره سازی و فروش مطمئن محصولات اقدام کند. 

وی اصلاح زنجیره‌ها را از طریق فعال کردن تعاونی‌های باغداران را برای بهبود شرایط و وضعیت باغداری لازم دانست و گفت: توسعه صادرات و رفع موانع فراروی و توسعه صنایع فرآوری برای بهبود وضعیت مرکبات لازم است.

پایان پیام/

شبکه های اجتماعی