نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها: فرونشست زمین در فارس به مرز بحران رسیده است
سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
رحیمی

رحیمی گفت: در برخی از مناطق شرقی استان فارس، از جمله نواحی اطراف شهرستان فسا، میزان نشست سالانه زمین به 56 سانتی متر می‌رسد که 20 سانتی متر بیشتر از تهران است.

محمدکاظم رحیمی نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با بیان اینکه استان فارس در رتبه دوم خطر فرونشست زمین قرار دارد و وضعیت آن به مرز بحران رسیده است، گفت: در برخی از مناطق شرقی استان فارس، از جمله نواحی اطراف شهرستان فسا، میزان نشست سالانه زمین به 56 سانتی متر می‌رسد که 20 سانتی متر بیشتر از تهران است.

وی افزود: در بین عوامل موثر درایجاد فرونشست زمین،تحقیقات نشان داده که برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی دلیل فرونشست زمین در ایران بوده و این امر نتیجه عدم وجود مدیریت درست منابع آب در بخش برداشت و از سوی دیگر به هدر رفتن حجم بسیاری از آب در نتیجه نادرست بودن شیوه های کشاورزی و مصارف صنعتی و شهری یا بطور خلاصه مصرف نامتناسب و ناصحیح آب بوده است.

سخنگوی کمیسیون امور اقتصادی، برنامه و بودجه شورای عالی استان ها خاطرنشان کرد: با وجود اینکه فرونشست زمین در دشت های فارس، این استان را تهدید میکند اما برنامه ای که بتواند با قدرت جلوی پیش روی این فرونشست ها را بگیرد، وجود ندارد در حالی که این موضوع بر ضرورت ساز و کارهای اساسی با قید فوریت نیاز دارد.

رحیمی اظهار داشت: از شمار دشت های مطالعه شده در این استان در زمینه فرونشست، دشتهای مرودشت، داراب، فسا و قره بلاغ، قطروئیه، کوار ، قیر و کارزین و شیراز از مناطقی هستند که با وضعیت بحرانی فرونشست ها روبرو شده اند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه پیشگیری از وقوع این پدیده تنها بر عهده یک مجموعه نیست و باید با ایجاد کارگروهی دستگاه‌های متولی در این خصوص وظایف خود را انجام دهند، یادآور شد: فرونشست تنها مختص به استان فارس یا شهر شیراز نیست بلکه یک پدیده است که در دنیا عمومی شده و در بسیاری از مناطق با مدیریت صحیح منابع آب و تعیین الگوی کشت محصولات و برداشت میزان مشخص آب می‌توان آن را مدیریت کرد.

 

پایان پیام/

 

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی