نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: گلستان پرآب هم گرفتار دیو خشکسالی است
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
حسینی

حسینی با اشاره به کاهش بارندگی گفت: با این وضعیت باید شاهد تنش آبی در استان باشیم و از مسئولان می‌خواهم راهکارهای جدی برای این بحران بیندیشند.

سید علی اکبر حسینی نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها و رئیس کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی این شورا در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکل کم آبی در استان گلستان، گفت: هر چند تصور کم آبی در استان سرسبز گلستان دور از تصور است اما کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در سال ۱۴۰۰ مهر تأییدی بر پیش‌بینی‌های مبنی بر وقوع خشکسالی شدید در استان زد.

وی افزود: کاهش بارندگی در کنار افزایش بی سابقه دما باعث مشکلات بسیاری در زمینه آب شرب و کشاورزی شده است. از ابتدای سال آبی تاکنون حدود ۲۴۰ میلیون متر مکعب به دلیل تداوم خشکسالی از بین رفته است.

حسینی با بیان اینکه ۳۵ هزار حلقه چاه در استان گلستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۵ هزار حلقه چاه غیرمجاز است که ۱۵ درصد از منابع آبی زیرزمینی را برداشت می‌کنند. از سوی دیگر میزان بهره‌برداری از سدها نیز ۶۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب است که معادل ۲۶ درصد از ظرفیت واقعی سدهای استان یعنی ۲۴۴ میلیون متر مکعب می‌باشد.

رئیس کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان‌ها در ادامه اظهار داشت: با توجه به این وضعیت، باید شاهد تنش آبی در استان باشیم و از مسئولان می‌خواهم راهکارهای جدی برای این بحران بیندیشند. البته کم‌آبی بحث اکنون نیست بلکه بیش از یک دهه است که در استان با پدیده تغییر اقلیم رو به رو هستیم و کاهش نزولات، افزایش دما، تغییر نوع بارش‌ها و افزایش میزان تبخیر را شاهد هستیم.

وی عنوان کرد: سال گذشته در استان گلستان آب جیره‌بندی شد که با تعاملات فرادستگاهی ده‌ها چاه دولتی و خصوصی به شبکه آبرسانی استان افزوده شد.

حسینی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت توسط مدیران و مسئولان برای رفع مشکل آب استان گلستان، پیشنهاداتی نیز برای حل معضل کم آبی داشت: در بحث آب شرب وی به لزوم مدیریت مصرف و توجه ویژه به موضوع شیرین سازی آب دریای خزر که در مرحله مطالعاتی قرار دارد، اشاره داشت و در زمینه مدیریت آب بخش کشاورزی نیز به تغییر الگوی کشت، استفاده از فناوری‌های نوین و توسعه سیستم آبیاری نوین تأکید کرد.

نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها در پایان به موضوع ذخیره آب بخش کشاورزی در آب‌بندها هم گریزی زد و گفت: در این جا انحراف در نوع مصرف وجود دارد و از این آب ذخیره شده در راستای پرورش ماهی استفاده می‌شود که هنگام صید ماهی و پایان کار، آب در فصل غیر زراعی در رودخانه‌های اطراف رها شده و دیگر قابل استفاده نیست که لازم است برای این موضوع نیز تدبیری اندیشیده شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی