نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها: ارائه بسته‌های تشویقی از سوی نهادهای مسئول برای بهسازی بافت فرسوده و تاریخی ضروری است
سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
مهدی عبدالرزاقی

عبدالرزاقی با بیان اینکه باید میان بافت فرسوده و تاریخی تفاوت قائل شویم گفت: سازمان‌های مسئول باید با طراحی بسته‌های تشویقی مالکان را راضی کرده تا املاک خود را بهسازی کنند.

مهدی عبدالرزاقی عضو شورای شهر قزوین و نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به مسئله بافت فرسوده و بافت تاریخی در شهرها گفت: ما در ابتدا باید این نکته را مشخص کنیم که بین بافت فرسوده و بافت باارزش یا تاریخی تفاوت وجود دارد. اما مشکلی که در این میان هست این دو بخش در هم تنیده شده‌اند و تفکیک آنها بسیار سخت است.

وی افزود: مسئله بافت فرسوده و بافت تاریخی مشکل اکثر شهرهای با قدمت تاریخی است. شهرهایی که شکل‌گیری آن به دهه‌ها، سده‌ها قبل باز می‌گردد و با توسعه شهر و ساخت بخش‌های جدید این مناطق عمدتا به مناطق کم برخوردار تبدیل شده‌اند و با گذشت عمر آنها بناها فرسوده شده و نیاز به بازسازی و بهسازی است.

عبدالرزاقی تصریح کرد: از آنجایی که نمی‌توان مرز مشخصی میان بناهای با ارزش و فرسوده در این مناطق قائل شد مشکل ساخت و ساز و نوسازی دوچندان می‌شود. ما نمی‌توانیم محله یا منطقه شهری را تخریب کرده و از نو بسازیم چرا که بناهای با ارزش و تاریخی نیز از بین می‌رود و در اصل هویت تاریخی شهر نابود می‌شود.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها بیان داشت: بنابراین راهکار حل این مسئله طراحی برنامه‌های تلفیقی است به این صورت که در عین حفظ آثار ارزشمند تاریخی بهسازی مناطق انجام شود و خدمات شهری در این مناطق جاری شود.

عضو شورای شهر قزوین افزود: از آنجایی که قوانینی و محدودیت‌هایی برای ساخت و ساز از جمله حفظ ارتفاع و ریزدانه بودن املاک نیز وجود دارد به مشکلات ما می‌افزاید.

وی اظهار کرد: در شورای شهر قزوین و مجموعه شهرداری ما تلاش کردیم قوانینی را در راستای حل این مشکل تصویب کنیم. از این رو تسهیلاتی به مالکان این مناطق اعطا می‌شود که پلاک‌ها را تجمعی کرده و یا ساختمان‌های خود را بهسازی و نوسازی کنند.

عبدالرزاقی افزود: از آنجایی که بسیاری از شهرها با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند راهکارهایی وجود دارد. به این صورت که شهرداری برای احداث پارک، ایستگاه آتشنشانی، بیمارستان و .... خانه‌هایی را که امکان تجمیع دارد خریداری کرده و منطبق با کالبد منطقه اقدام به ساخت‌وساز کند. از سوی دیگر بسته‌های تشویقی به مالکان ارائه شود تا ساختمان‌های خود را بهسازی کنند و یا منطبق با دستورالعمل‌های ارائه شده خانه‌ها را تخریب کرده و از نو بسازند.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: به این دلیل که بیشتر این املاک ریزدانه بوده و باوجود قوانین محدود کننده تخریب و نوسازی آن برای مالک صرفه اقتصادی ندارد تلاش ما این است که مالکان را به تجمیع پلاک‌ها راضی کنیم تا هم وضعیت محلات بهبود یابد و هم از نظر اقتصادی توجیه وجود داشته باشد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی