نماینده استان مازندران در شورای عالی استان ها: بررسی مشکلات و چالش های آتش نشانان/ با استانداردها فاصله داریم
دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
صاحب شریفی

صاحب شریفی با اشاره به مشکلات و چالش های آتش نشانان گفت: تنها گرامیداشت روز آتش نشان، دردی از دردهای این جمعیت دلاور و فداکار هموطن درمان نخواهد کرد.

صاحب شریفی نماینده استان مازندران در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با بیان اینکه در تمام کشورها از جمله ایران، وظیفه آتش‌نشانی فقط به مبارزه با حریق خلاصه نمی‌شود اظهارداشت: نجات محبوس شدگان در زیر آوار ساختمان، خودروی تصادفی، آسانسور و .... مقابله و پیشگیری از سقوط اجسام و درخت از ارتفاع و احتمال خطر برای شهروندان، نجات سقوط کنندگان در چاه، کانال آب، رودخانه، سد، استخر و مقابله با حیوانات وحشی و موذی نیز از دیگر وظایف آتش نشانان است.

وی با اشاره به دیگر وظایف سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی ایران گفت: مقابله با هرگونه آتش‌سوزی، نجات مصدومین حوادث چرخ گوشت، حلقه‌های فلزی، تسمه نقاله، دستگاه‌های برش و کارخانه‌ای، پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در کلیه تصرفات شهری و مقابله با حوادث مواد شیمیایی خطرناک نیز از دیگر وظایف سازمان آتش نشانی است.

نماینده استان مازندران در شورای عالی استان ها، تعیین صلاحیت و ایمنی برخی شرکت‌ها، افراد و ساختمان‌ها را از دیگر وظایف آتش نشانی برشمرد و با اشاره به مشکلات آتش نشانان افزود: روند روبه رشد آپارتمان‌سازی و برج‌های چند طبقه، فرسوده بودن بافت شهری و معابر تنگ و باریک از مهمترین چالش های پیش روی آتش نشانان این روزهای ماست.

صاحب شریفی از مجهز شدن بخشداری ها و دهستان های برخی مناطق مازندران به خودروهای آتش نشانی سخن گفت و بیان کرد: اما کمبود یا نبود نیروی متخصص آتش‌نشان این خودروها را که برای خرید آن هزینه‌های هنگفتی شده از میدان خارج کرده است.

وی در ادامه سخنان خود نبود تجهیزات جهت مقابله با مخاطرات بیولوژیکی را از دیگر مشکلات آتش نشان برشمرد و تصریح کرد: طبق قانون به ازای هر ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر جمعیت باید یک ایستگاه وجود داشته باشد. وضعیت امروز با استانداردهای معمول فاصله بسیاری دارد.

نماینده استان مازندران در شورای عالی استان ها با تاکید بر اینکه یک دستگاه ماشین نجات با 2 هزار و ۵۰۰ وسیله امدادی و تنها یک پمپ ضد جرقه در ساری وجود دارد گفت: اگر درجایی نظیر غرب استان اتفاقی رخ دهد چون فقط ساری پمپ ضد جرقه دارد. باید منتظر ماند تا پس از هماهنگی های لازم از مرکز استان اعزام صورت پذیرد که طبیعتا این زمان طولانی هر حادثه ای را به فاجعه تبدیل می کند.

صاحب شریفی افزود: کل بخش زیرآب اعم از شهر زیرآب و دهستان‌های کسلیان و سرخ‌کلا تحت پوشش ایستگاه آتش‌نشانی شهر زیرآب هستند. منطقه ولوپی نیز حوزه ایستگاه آتش‌نشانی شهر هم‌جوار (پل‌سفید) است. با توجه به وسعت شهرستان سوادکوه این میزان تجهیزات به هیچ روی پاسخگوی شهرستان نیست.

وی با بیان اینکه در خدمات‌رسانی حوزه شهری نیز هم ازلحاظ نیروی انسانی و هم نیروی امدادی و تجهیزی دچار کمبود هستیم بیان کرد: قیمت بالای تجهیزات آتش‌نشانی نیز از دیگر معضلات جدی است. شهرداری‌ها باید منابع مالی خود را تأمین کنند، تأمین هزینه تجهیزات آتش‌نشانی برای شهرهای کوچک سخت است.

عضو شورای اسلامی شهر سوادکوه، ایجاد ایستگاه های بین راهی همچون ایستگاه سرخ کلا جهت امداد و نجات سریع در جاده ترانزیتی شهرستان سواد کوه که در ایام تعطیلات حجم بالایی از مسافران از آن تردد می کنند و ترافیک سنگینی دارد را ضروری و مهم برشمرد و در ادامه به مشکلات دیگر آتش نشانان استان مازندران اشاره کرد و تصریح کرد: تعداد ساختمان‌های با طبقات بالا درسطح شهر افزایش پیداکرده و ارتفاع نردبان‌ها برای آن‌ها کم است. بلندترین نردبان موجود در این سازمان برای ساختمان ۳۲ متر ارتفاع دارد. بنابراین خلأ دسترسی داریم و این موضوع به‌ویژه در شهری مثل ساری، آمل، بابل و قائمشهر که ساختمان‌های بلندمرتبه زیادی دارند مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

شریفی افزود: علاوه بر فرسوده بودن و به پایان رسیدن عمر مفید بسیاری از تجهیزات آتشنشانی در سطح استان، برخی تجهیزات دیگر ازجمله لباس‌های ویژه عملیات اطفاء و دیگر مأموریت‌ها به‌روز نیست. ضروری است که از سوی سازمان شهرداری‌ها برای تأمین تجهیزات این بخش اقدام فوری شود.

وی در پایان سخنان خود وضعیت حقوق و دستمزد کارکنان شریف آتشنشان را مایه شرمساری عنوان کرد و ادامه داد: به هر روی تنها، شادباش روز آتشنشان، دردی از دردهای این جمعیت دلاور و فداکار هموطن درمان نخواهد کرد. ایمنی ایران و امنیت شهرها و روستاهای کشور در گرو توانمندی این سازمان جان برکف است.شایسته است اعتبارات لازم متناسب با شان و اهمیت جایگاه این سازمان در نظر گرفته شود.

پایان پیام/2

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی