یادداشت| فاروق اعظمی – سخنگوی شورای عالی استان‌ها: شهرداری‌ها مهمترین تسهیل‌گر امور شهروندان هستند /  اهمیت ثبت 25 اسفند به نام روز شهردار در تقویم ملی
شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
اعظمی

اعظمی در یادداشتی با اشاره به اهمیت وجود شهرداری و تعدد خدماتی که برای شهروندان انجام می‌دهند از لزوم ثبت 25 اسفند به عنوان روز شهردار نوشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها؛ فاروق اعظمی نماینده استان سیستان و بلوچستان و سخنگوی شورای عالی استان‌ها در یادداشتی با اشاره به اهمیت وجود شهرداری و تعدد خدماتی که برای شهروندان انجام می‌دهند از لزوم ثبت 25 اسفند به عنوان روز شهردار نوشت.

شهرداری‌ها به عنوان اصلی‌ترین نهاد اداره کننده شهر نقش مهمی در روان‌سازی زندگی شهروندان دارند. تقریبا بیشترین کارها و نیازهای شهروندان با تسهیل‌گری شهرداری‌ها انجام و تامین‌ می‌شود. از این رو‌ می‌توان شهرداری را مهمترین نهاد مرتبط با مردم دانست. یک شهروند امروزی از زمان زایش تا مرگ به صورت مستقیم با شهرداری‌ها ارتباط دارد و به خدمات این نهاد شهری نیاز پیدا‌ می‌کند.

بخش زیادی از نیازهای آموزشی، فرهنگی، عمرانی، حمل و نقل، معیشتی، بهداشتی، زیرساخت و ... شهروندان به وسیله شهرداری‌ها تامین‌ می‌شود و همین مسئله شهرداری را تبدیل به نهادی جامع برای شهر‌ می‌کند. شهرداری‌ها برخلاف سایر نهادها یا وزارت‌خانه‌ها که به صورت تخصصی یک یا چند کار را انجام‌ می‌دهند، در تمام حوزه‌ها مسئولیت اداره شهر را بر عهده دارد و از همین روست که به مدیریت شهری معروف است. به نحوی که این نهاد به‌ویژه در کشورهای توسعه یافته کلید دار شهر محسوب‌ می‌شود و مدیریت شهر به عنوان مهمترین زیستگاه تمدنی بشر را بر عهده دارد. به این معنی که سایر دستگاه‌ها باید با هماهنگی شهرداری وظایف خود در شهر را انجام دهند.

این در صورتی است که متاسفانه به نقش شهرداری کم توجهی‌ می‌شود و بیش از اینکه خدمات این نهاد مهم دیده شود رسانه‌ها بیشتر به نکات منفی توجه‌ می‌کنند. البته جای قدردانی است که رسانه‌ها و مردم کوچکترین فساد و خطایی را رصد کنند و جلوی آن می‌ایستند. چراکه سرآغاز پیشرفت و توسعه شفافیت و مبارزه با فساد است. اما اینکه موجودیت یک نهاد اجرایی مهم که بسیاری از نیازهای شهروندان را برطرف‌ می‌کنند با فساد شناخته شود و نام شهرداری مترادف با فساد باشد به دور از حقیقت است. هرچند متاسفانه وجود افراد سودجو و فاسد که برای منافع شخصی خود نام و اعتبار یک نهاد را زیر سوال‌ می‌برند سبب این نگرش‌ می‌شود.

به هر روی شهرداری نهاد مهمی در زندگی شهروندان است و از آنجایی که یک نهاد عمومی غیر دولتی محسوب‌ می‌شود و بخش زیادی از درآمد خود را از عوارض شهروندان کسب‌ می‌کند به نوعی تحت مالکیت شهروندان قرار‌ می‌گیرد. فارغ از برخی اعمال ضد قانونی افراد سودجو، مجموعه شهرداری از آن مردم و برای رفاه مردم است و به صورت غیر مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند. از این رو شاید لازم است کمی مهربانانه تر با آن رفتار شود.

به هر روی ضمن گرامی داشت یاد شهید مهدی باکری و تبریک روز شهردار، اختصاص یک روز در تقویم ملی به نام شهرداری و برای تقدیر از تمام زحماتی که برای شهروندان کشیده و‌ می‌کشند خالی از لطف نیست. هرچند روز 14 تیرماه به عنوان روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در نظر گرفته شده است اما با وجود شباهت ظاهری فعالیت شهرداری‌ها  دهیاری‌ها این دو ذاتا تفاوت بسیار دارند و حوزه فعالیت آن‌ها بسیار متفاوت است. از این رو تصویب طرح تعیین 25 اسفند سالرزو شهادت شهید مهدی باکری از سوی شورای عالی استان‌ها در دور چهارم قابل تقدیر است و امیدواریم شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی 25 اسفند را برای قدردانی از شهرداران سراسر کشور به نام روز شهردار ثبت کند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی