نماینده استان گلستان در شورای عالی استان ها: دولت، باغداران مرکبات شمال کشور را دریابد/ قیمت کم و عدم صادرات مرکبات، باغداران را متضرر کرده است
سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
حسینی

حسینی گفت: باغداران به فکر قطع درختان و تغییر کشت هستند و از دولت خواستاریم فکری به حال این وضعیت کند و وزارت جهاد کشاورزی یا با خرید تضمینی به قیمتی که کشاورز ضرر نکند و یا با فراهم کردن زمینه برای صادرات مرکبات، سامانی به وضعیت باغداران مرکبات شمال کشور دهد. 

سید علی اکبر حسینی نماینده استان گلستان در شورای عالی استان ها با بیان اینکه خرید تضمینی محصولات باغداران گلستان در حد حرف باقی مانده است، گفت: باقی ماندن حدود نیمی از مرکبات گلستان روی درختان و یخ زدن و تلخ شدن این میوه‌ها، دسترنج چندماه باغداران گلستانی را برباد داده است.

وی افزود: باغداران به ویژه مرکبات‌کاران گلستان همه ساله با مشکلات متعددی دست به گریبان هستند که از آن جمله می‌توان به آفت زدگی باغات، قیمت پایین محصول، کیفیت نامرغوب کود و سموم، نبود خرید تضمینی و نقش آفرینی دلال‌ها اشاره کرد که باعث خسارت‌های بی شماری به فعالان این بخش می‌شود.

عضو شورای عالی استان ها تصریح کرد: قیمت اندک محصول و هجمه دلالان به باغات سبب شد تا بسیاری از باغداران پرتقال و نارنگی گلستان میل و رغبتی به برداشت و فروش محصول نداشته باشند.

حسینی اظهار داشت: تولید مرکبات به دلیل نبود صنایع تبدیلی و فرآوری در گلستان برای باغداران صرفه اقتصادی نداشته و آن ها به دلیل عدم نقدینگی دیگر قادر به تولید نیستند و یکی از راهکارهای نجات این حوزه ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری آنها در این ناحیه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته این وضعیت در استانهای مازندران و گیلان هم وجود دارد و باغداران به فکر قطع درختان و تغییر کشت هستند و از دولت خواستاریم فکری به حال این وضعیت کند و وزارت جهاد کشاورزی یا با خرید تضمینی به قیمتی که کشاورز ضرر نکند و یا با فراهم کردن زمینه برای صادرات مرکبات، سامانی به وضعیت باغداران مرکبات شمال کشور دهد. 

 پایان پیام/

 

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی