رئیس شورای عالی استان در جمع اصحاب رسانه: به دنبال جبران عقب ماندگی 20 ساله شوراها بودیم / حضور 38 مسئول بلند پایه در جلسات شورای عالی استان‌ها
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
نشست خبری

سروری با بیان اینکه شوراها دچار عقب ماندگی 20 ساله است عنوان کرد: در این مدت تلاش کردیم با اقدامات اساسی این عقب ماندگی را جبران کنیم و مشکلات شوراها را به صورت ریشه‌ای حل کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، نشست خبری پرویز سروری با اصحاب رسانه در ساختمان شورای عالی استان‌ها با موضوع ارائه گزارش عملکرد دوساله شورای عالی استان‌ها برگزار شد.

در این نشست پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها، با اشاره به حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان گفت: ایران بابت این حادثه داغدار است. هرچند دشمن صهیونیستی در وضعیت بدی قرار گرفته است و برای انتقام شکست‌های اخیر خود می‌خواست با این کار پیامی منعکس کند. اما این پیام خیلی دیر در حال ارسال است و رژیم صهیونیستی در وضعیت شکننده‌ای قرار گرفته است.

وی افزود: طبیعی است که اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند جنگ را توسعه دهند تا متحدان خود را که به علت وضعیت بدی که دارند علاقه‌ای برای ورود به درگیری ندارند را مجبور به درگیری در یک جنگ گسترده کنند و می‌خواهند جمهوری اسلامی را تحریک کنند تا شروع کننده این جنگ باشد. با اینکار می‌خواهند فضای منطقه را ملتهب کنند.

سروری افزود: اما باید بدانند که جمهوری اسلامی نسبت به این حملات بی تفاوت نخواهد بود و باید منتظر انتقام سخت‌تری باشند. هرچند جمهوری اسلامی نشان داده است که در برخورد با چنین حوادثی صبر و حوصله و تدبیر لازم را دارد اما از تنبیه متجاوز چشم چوشی نمی‌کند.

نایب رئیس شورای شهر تهران، ضمن عرض تسلیت به خانواده شهدا و آروزی سلامتی برای مصدومان حادثه گفت: امیدوارم پیروزی‌های آتی مرهمی بر دردهای خانواده‌های داغدار باشد.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان کرد: از ابتدای کار که ما توفیق خدمت به شوراها را داشتیم به دنبال تعامل گسترده و مطالبه‌گری حداکثری بودیم. شاید گفته شود چطور تعامل و مطالبه‌‍گری جمع پذیر است اما ما معتقد بودیم برای رسیدن به هدف که ارتقاء جایگاه شوراها بود باید هم تعامل گسترده داشته باشیم و هم مطالبه حداکثری داشته باشیم.

وی افزود: شوراها یک عقب ماندگی ۲۰ ساله را تجربه‌ می‌کنند و ما معتقدیم با تعامل گسترده می‌توان بخشی از این عقب ماندگی را جبران کرد. در همین راستا ما تعامل خوبی با نهادهای حاکمیتی داشتیم و 13 وزیر در اجلاس‌های شورای عالی استان‌ها شرکت کردند که تقریبا با همه آن‌ها تفاهمنامه امضا شد و کارگروه‌های مشترکی تشکیل شد.

سروری ادامه داد: حضور رئیس جمهور در ۳ اجلاس شورای عالی استان‌ها نشان از توجه دولت به شوراها دارد و این همکاری نتیجه نگاه ما به تعامل حداکثری است. در مجلس هم به حول و قوه الهی توانستیم تغیرات خوبی در برنامه هفتم توسعه برای ارتقاء جایگاه شوراها انجام دهیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها توضیح داد: در برنامه درآمدهای پایدار کار بزرگی انجام دادیم و توانستیم با همکاری نزدیک وزارت کشور یک نظم پایدار برای درآمدهای شهری در کشور ایجاد کنیم. این اقدامی است که هرسال صورت خواهد گرفت.

وی بیان کرد: با قوه قضائیه هم جلسه خوبی داشتیم و کارگروه خوبی با معاون سیاسی قوه قضاییه شکل گرفت. ما نظام مسائل شوراها را به قوه قضاییه منتقل کردیم و قرار است به زودی کار شروع شود.

سروری با بیان اینکه در مجموع همکاری خوبی با قوای سه گانه داشتیم اظهار داشت: همین که ما احساس کردیم در مورد اساسنامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اتفاقی در حال رخ دادن است، ورود کردیم و مانع تصویب این اساسنامه در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شدیم. چرا که شوراها را به سمت دولتی شدن‌ می‌برد و این مسئله در تضاد با فلسفه وجودی شوراها بود.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطر نشان کرد: ما چند سامانه را در شورای عالی استان‌ها داریم. یکی از آن‌ها سامانه گزارش تخلفات شوراها بود که در دوره قبل راه اندازی شد. سامانه بعدی سامانه مصوبات شوراها بود. شوراها خانواده بزرگی است که مصوبات زیادی دارد و ما با راه اندازی این سامانه تجمیع این مصوبات را ممکن کردیم و با تکمیل این سامانه هر شورایی در هر سطح کشور مصوبه‌ای داشته باشد در این سامانه وارد‌ می‌شود و با دسته بندی مشخص می‌شود چه مصوباتی در کدام شورا ثبت می‌شود و از تکرار و تخلف جلوگیری‌ می‌کند.

سروی با بیان اینکه در بخش آموزش کار ماندگاری صورت گرفت و حتما در آینده شوراها این کارها بیشتر خود را نشان می‌دهد توضیح داد: در این حوزه سامانه آموزش مجازی شوراها (سامش) را راه اندازی کردیم. این کار کم‌نظیری بود که اتفاق افتاد. این یکی از آرزوهای ما در بحث نظام آموزشی شوراها بود که انجام شد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی ما در حوزه شوراها و تخلفات شورایی ضعف در آموزش شوراهاست، ادامه داد: با پیگیری‌هایی که در مجلس انجام شده زمینه فراهم شده است تا در انتخابات آینده اگر کسی بخواد وارد شوراها شود باید گواهینامه آموزشی داشته باشد و این مسیر به صورت آنلاین انجام می‌شود تا دسترسی هم آسان باشد. مرحله بعد فاصله بین انتخاب تا زمان نشستن بر روی صندلی شوراهاست. این دوره طلایی آموزش است و باید شوراهای منتخب آموزش ببینند تا قبل از ورود به عرصه تصمیم‌گیری به قانون و مقررات مسلط باشند. البته این آموزش‌ها تا پایان ادامه پیدا‌ می‌کند و اکنون دسترسی ۲۰۰ هزار نفر در شوراهای سراسر کشور به این سامانه امکان پذیر شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها توضیح داد: همچنین توانستیم ۲ دهم درصد از بودجه وزارت کشور از قِبل مالیات بر ارزش افزوده را که مربوط به آموزش شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بود را برای شوراها هم اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه باوجود سامانه تخلفات همچنان توان نظارت واقعی بر شوراها نداریم گفت: ما یک مشکل ساختاری داریم و هیچ آیین نامه‌ای نداریم که نظارت شوراها بر نظارت شوراهای فرادست را قانونی کند و اکنون نظارت ما بر شوراهای دیگر دوستانه است. بنابراین به دنبال این بودیم که نظام نظارتی شوراها مصوب شود تا به سامانه قدرت رسیدگی قانونی بدهد.

سروری در خصوص آخرین وضعیت مالی شورای عالی استان‌ها توضیح داد: زمانی که ما آمدیم بودجه شورای عالی استان‌ها ۳۷ میلیارد تومان بود که ۲۱ میلیارد تومان آن تحقق یافته است. بعد از دو سال ما این مبلغ را به ۱۰۰ میلیارد تومان رساندیم و قول تحقق صددردصدی را از دولت گرفتیم. تلاش کردیم نظام پرداخت شوراها را به سامان کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه بودجه 100 میلیارد تومانی هم برای شورای عالی استان‌ها کافی نیست، ادامه داد: در استان‌های مختلف دبیرخانه شورای عالی استان‌ها فعال است که هر کدام 4 الی 5 نیرو دارد. همچنین سطح توقعات از شوراها بسیار بالاست و نیاز به بودجه بیشتری در شورای عالی استان‌ها است.

سروری در خصوص نظام پرداخت به شوراها گفت: هم‌اکنون یک عضو شورای عالی استان‌ها با 40 ساعت کار حق جلسه 6 تا 7 میلیون تومانی را در ماه دریافت می‌کنند. این مبلغ در شوراهای روستا بسیار ناچیز است و به با احتساب 10 ساعت حق جلسه در ماه، به 600 تا 700 هزار تومان می‌رسد که حتی به بسیاری از اعضا این رقم هم پرداخت نشده است.

وی در خصوص تعداد طرح‌ها و لوایح در دو سال گذشته اظهار کرد: 24 طرح توسط شورای عالی استان‌ها به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، از این تعداد 2 تا 3 طرح اعلام وصول شده است و باقی در انتظار وصول است. همچنین 5 طرح به دولت ارسال شده است که از این تعداد 2 طرح به تصویب رسیده است.

سروری به ورود جدی شورای عالی استان‌ها به موضوع فرونشست‌ها اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار با همکاری دولت و مجلس طرح فوریتی در خصوص فرونشست‌ها تهیه و در شورای عالی استان‌ها تصویب شده است.

وی افزود: در این دوره از شورای عالی استان‌ها در دو سال گذشته تلاش شد این نهاد از حالت تشریفاتی خارج شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره تخلفات شورایی در کشور بیان کرد: 127 هزار نفر در قالب نهاد شوراها فعالیت دارند که میزان تخلفات در نظام شورایی نسبت به سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها کمتر است به طوری که در سال 1400 از 127 هزار عضو شورا، 453 تخلف صورت گرفته است که 4 دهم درصد کل شوراها را شامل‌ می‌شود. در این خصوص به شوراها ظلم می‌شود. ما به رئیس قوه قضائیه هم این را انتقال دادیم و معتقدیم تا زمانی که تخلف اثبات نشده نباید رسانه‌ای شود.

سروری دلیل تخلفات از سوی شورایی‌ها را عدم آموزش عنوان کرد و گفت: نیمی از تخلفات در شوراها به دلیل فقدان آموزش بوده است. برخی از اعضای شورا هم متهم و بعد از مدتی تبرعه شدند. اما رسانه‌ها با حساسیت بیشتری به این موضوعات‌ می‌پردازند. در حالی که درصد تخلفات در برخی از نهادها بیشتر است.

رئیس شورای عالی استان‌ها همچنین در خصوص ساختمان شورای عالی در خیابان بخارست تصریح کرد: سال 97 شهرداری وقت تهران ساختمان اشاره شده را براساس یک بازه زمانی 4 سال در اختیار شورای عالی استان‌ها قرار داد که زمان آن به اتمام رسیده است و شهرداری تهران طی نامه‌ای به برگردان این ساختمان اشاره کرده است.

وی افزود: با توجه به اتمام مهلت زمانی، شهرداری تهران مساعدتی کرده است و 6 طبقه از 8 طبقه را برای یک مدت 6 ماه به شورای عالی استان‌ها داده است و در دو طبقه دیگر نیز در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه شهرداری تهران وظیفه‌ای را برای تامین ساختمان شورای عالی استان‌ها ندارد، افزود: شهرداری 6 ماه فرصت داده است تا شورای عالی استان‌ها بتواند ساختمانی برای خود تهیه کند و ساختمان بخارست را تحویل دهد.

وی ادامه داد: البته ما در این دوره پیگیری‌های را برای احداث ساختمان شوراها در استان‌های مختلف انجام دادیم و جلساتی را با وزارت راه و شهرسازی داشتیم و در تهران نیز این موضوع پیگیری شده است. همچنین پیشنهادی داده شده تا ساختمان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تا آماده‌سازی ساختمان شورای عالی استان‌ها در اختیار این مجموعه قرار بگیرد.

سروری با اشاره به برگردان املاک شهرداری تهران گفت: در طی این دوره از مدیریت شهری بیش از 40 هزار میلیارد تومان از املاک شهرداری باز پس گرفته شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان کرد: ما در این دوره 24 مصوبه به مجلس و دولت ارسال شده است. در حوزه امور دولت و مجامع 550 مورد نارسایی دستگاه‌های اجرایی احصا شده و در قالب تذکر و موارد مختلف به دولت ارسال شده است که بعضی از آن‌ها منجر به نتیجه شده است.

وی ادامه داد: حدود 38 نفر از مسئولان دولتی و حکومتی در اجلاس‌ها و جلسات شورای عالی استان‌ها حضور پیدا کرده‌اند که منجر به حل برخی از مشکلات نظام شورایی شده است.

سروری افزود: ما چند کارگروه فعال از جمله کارگروه تعاون داریم که جلساتشان برگزار‌ می‌شود و امیدواریم فعالیت این کارگروه‌ها منجر به حل و فصل مشکلات شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: یکی از فلسفه‌های تشکیل شورای عالی استان‌ها، بحث رفع تبعیض است که در اجلاسی رئیس جمهور حضور داشت بر این مسئله تاکید شد و رئیس جمهور محترم هم خواستار رسیدگی جدی شورای عالی استان‌ها به این موضوع شد.

وی توضیح داد: ما در این حوزه قانون داریم ولی اجرا نمی‌شود. برای مثال در یک شهری کارخانه‌ای وجود دارد که هوا را آلوده‌ می‌کند اما سود آن را کل مردم ایران‌ می‌برند. بنابراین نباید هزینه یک کارخانه یا معدن یا ...  را یک روستا یا شهر بدهد اما سودش را همه ببرند. از این رو باید جبران هزینه آلودگی به آن روستا یا شهر پرداخت شود. این‌ها از مصادیق رفع تبعیض است که شورای عالی استان‌ها باید به آن‌ها بپردازد.

رئیس شورای عالی استانها افزود:در غرب تهران بیش از ۲۰۰ کارخانه وجود دارد که نقش زیادی در آلودگی هوا دارد اما باید این کارخانه ها مبالغی برای این موضوع بپردازند و این نوعی رفع تبعیض خواهد بود.

سروری با اشاره به تعاملات شورای عالی استانها با دستگاه‌های مختلف تصریح کرد: تلاش کردیم تا بحث مربوط به داخل بافت شهری همچون بافت فرسوده ورود کنیم و به دولت اعلام کردیم اگر تسهیلات خوبی بدهید خطر بزرگی از بروز حادثه در کشور را رفع می کنید.

وی اضافه کرد: موضوع پرداخت تسهیلات روان درخصوص بافت فرسوده مورد توجه قرار گرفته است و می‌توانیم زمینه اصلاح و بهبود بافت فرسوده را در کل کشور با کمک دولت انجام دهیم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی