نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها: استفاده از تجارب جهانی و تکنولوژی روز می‌تواند ما را در مدیریت بحران آب یاری کند
سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
رضاییان

رضائیان با بیان اینکه مسئله اصلی بحران آب در ایران بحث مدیریت منابع آب است گفت: ما باید با استفاده از تجارب جهانی و تکنولوژی روز بحران آب در کشور را مدیریت کنیم.

علی رضائیان نماینده استان لرستان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه امروزه بحران زیست محیطی و خصوصا مسئله آّب از مسائل مهم و جزو ابرچالش‌های نظام جهانی است گفت:  بحران آب مسئله‌ای است که زندگی بشر به آن بسته است.

وی افزود: بحران آب در کشور ما متاثر از چند متغیر جدی است از جمله خشکسالی، مدیریت منابع آب و افزایش نیاز روزافزون به آب است.

رضائیان ادامه داد: خشکسالی پدیده‌ای تاریخی در ایران است و همیشه به عنوان یک مسئله مطرح بوده است و همچنان نیز وجود دارد و از کنترل انسان خارج است.

نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: مسئله بعدی افزایش نیاز روز افزون آب در بخش‌های خانگی، صنعت و کشاورزی است و به واسطه افزایش جمعیت و توسعه صنعت و کشاورزی مصرف آب نیز افزایش پیدا می‌کند که باید با استفاده از تکنولوژی روز مصرف آن را کاهش داد.

وی اضافه کرد: مسئله مهم‌تر که تاثیر کلانی در بحران آب دارد بحث مدیریت منابع است. مدیریت منابع بیشترین نقش را در بحران آب در کشور دارد به نوعی که بخش زیادی از مشکلات ناشی از این حوزه مربوط به مدیریت غلط منابع آب است.

رضائیان افزود: متاسفانه به دلیل تصمیمات غلط در این حوزه شاهد افزایش فرونشست زمین، خشک شدن تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و درگیری بر سر آب هستیم. از این رو ما ناچار هستیم به سمت مدیریت درست منابع آب حرکت کنیم.

نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: ما باید ببینیم وزارت نیرو به عنوان متولی اصلی مدیریت آب در کشور برای مقابله با این ابرچالش مشکل زا و بحران آفرین و تنش‌های اجتماعی ناشی از آن چه برنامه‌ای دارد؟

وی گفت: چالش آب اگر حل نشود مسائل اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و زیست محیطی فراوانی از جمله مهاجرت گستره، خالی شدن مناطق از سکنه، فرسایش خاک، فرونشست زمین، کاهش کیفیت آب، افزایش دما، افزایش طوفان‌های گرد و غبار و ... را در پی دارد. از این رو باید یک برنامه ملی و حتی جهانی برای مدیریت این بحران تدوین و اجرا شود.

رضائیان در پایان افزود: استفاده از تجارب جهانی در حوزه مدیریت آب و مدیریت بحران، رایزنی با کشورهای منطقه، جلوگیری از سد سازی بیهوده، کاهش کشاورزی به ویژه در مناطق ممنوعه، کاهش برداشت از منابع زیر زمینی، توسعه صنایع کم آب بر و ... از راه کارهایی است که می‌تواند ما را از این بحران بیرون ببرد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی