نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها: شهرداری‌ها نیازمند کمک‌های به‌موقع دولت برای توسعه ناوگان حمل و نقل هستند
چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
فلاح

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: دولت باید کمک‌های خود را به‌روز و به‌موقع به شهرها ارائه کند؛ چند سالی است که دولت کمک‌های خود در حوزه حمل‌ونقل کاهش داده است و به همین دلیل ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرها و کلان‌شهر با مشکلاتی مواجه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، محمدرضا فلاح عضو شورای اسلامی شهر اصفهان و نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها در ارتباط با مسائل حوزه حمل و نقل اظهار کرد: یکی از مشکلات اصفهان، حمل‌ونقل عمومی است که شهروندان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. یک مثلث در حوزه حمل‌ونقل وجود دارد که هر کدام از اضلاع آن نقش مهمی دارد. هر بخش حوزه‌ای را مورد توجه قرار می‌دهد و در صورت کم‌کاری هر کدام، مشکلی در زمینه حمل‌ونقل و ترافیک به‌وجود می‌آید.

شهروندان یکی از اضلاع مثلث حمل‌ونقل هستند

وی افزود: شهروندان یکی از اضلاع مثلث حمل‌ونقل هستند و یکی از ارکان اصلی شهر محسوب می‌شوند؛ آن‌ها باید فرهنگ ترافیک و حمل‌ونقل را رعایت کنند که البته بیشتر شهروندان اصفهانی این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: فرهنگ ترافیک به آن معنا است که تا زمانی که ناوگان حمل‌ونقل عمومی خوب و باکیفیتی داریم، شهروندان از آن استفاده کنند؛ این موضوع در رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی نیز صدق می‌کند که شهروندان باید آن را رعایت کنند و اگر حتی یک نفر از آن‌ها این قوانین را رعایت نکند، سایر شهروندان با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

وی ادامه داد: ضلع دوم پلیس راهور است که باید به وظایف خود بپردازد و در صورت کوتاهی، مشکل‌ساز خواهد شد؛ پلیس باید از نظر نیروی انسانی و امکانات مجهز باشد تا مسائل ترافیکی را رصد کند و با خاطیان برخورد به‌روز داشته باشد. ضلع سوم حمل‌ونقل نیز، شهرداری‌ها و دولت است.

لزوم توجه دولت به تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی شهرها

فلاح با تاکید بر لزوم توجه دولت به تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی شهرها گفت: دولت باید کمک‌های خود را برای به‌روزرسانی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس، قطار شهری و تاکسی به‌کار گیرد؛ بعضی از شهرداری‌های کشور به‌دلیل کاهش درآمد و مشکلات مالی، نمی‌توانند ناوگان را به‌روزرسانی کنند و با خرید اتوبوس جدید، این ناوگان را توسعه دهند، از این‌رو به سمت استفاده از اتوبوس‌های فرسوده می‌روند.

وی افزود: دولت باید کمک‌های خود را به‌روز و به‌موقع به شهرها ارائه کند؛ چند سالی است که دولت کمک‌های خود در حوزه حمل‌ونقل کاهش داده است و به همین دلیل ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرها و کلان‌شهر با مشکلاتی مواجه شده است.

اگر دولت برای احداث مترو کمک نکند، زمان بهره‌برداری سال‌ها طول می‌کشد

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دولت باید در این حوزه به شهرداری‌ها کمک کند، در غیر این صورت این مشکلات ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: در صورتی که دولت برای احداث خطوط مترو کمک نکند، زمان بهره‌برداری آن سال‌های زیادی طول می‌کشد؛ شهرداری‌ها نیز نقش مهمی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک دارند، این نهاد شهری باید به دنبال دریافت کمک‌های دولت باشد و در ردیف‌های بودجه‌ای خود توسعه اتوبوسرانی و احداث مترو را به‌صورت ویژه ببیند.

وی با تاکید بر لزوم تخصیص اعتبار برای خرید اتوبوس‌های نو خاطرنشان کرد: مدیریت شهری اصفهان در دو سال اخیر بودجه مناسبی برای احداث و توسعه خطوط مترو و خرید و بازسازی اتوبوس‌های شهری در نظر گرفته است؛ اگر بخواهیم ناوگان اتوبوسرانی مطلوبی در سطح شهر داشته باشیم، باید حدود ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس در نصف‌جهان فعال شود که در حال حاضر حدود هزار دستگاه فعال است.

خرید حدود ۱۵۰۰ اتوبوس جدید، هزینه بسیاری دارد

فلاح گفت: خرید حدود ۱۵۰۰ اتوبوس جدید، هزینه بسیاری دارد که شهرداری بودجه‌ای برای آن در نظر می‌گیرد تا تعدادی به ناوگان اضافه شود اما در مقابل چند دستگاه نیز از رده خارج می‌شود.

وی بیان کرد: به‌نظر من باید از پروژه‌هایی که بازدهی آن‌چنانی برای شهروندان ندارد، بکاهیم و به پروژه‌های حوزه حمل‌ونقلی بیفزاییم؛ با توجه به اینکه ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسط تعداد زیادی از شهروندان اصفهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، لذا باید به نیازهای به‌روز آنها توجه داشته باشیم. به همین جهت از مجموعه مدیریت شهری درخواست می‌کنیم تعداد پروژه‌های غیرضرور کمتر و به ردیف بودجه ناوگان افزوده شود.

یکی از مشکلات حوزه حمل‌ونقل عمومی شرایط فیزیکی خیابان‌ها است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه خیابان‌هایی در مطالعات جامع باید احداث شود، گفت: یکی از مشکلات حوزه حمل‌ونقل عمومی شرایط فیزیکی خیابان‌ها است که باید با انجام مطالعات جامع، بعضی از آنها یک‌طرفه شود، بی‌شک این اقدام در رفع مشکل تردد شهروندان تأثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین معاونت‌های برنامه‌ریزی و شهرسازی شهرداری اصفهان باید این موضوع را بررسی کنند و برای احداث خیابان‌هایی که در طرح تفصیلی این کلان‌شهر وجود دارد، باید اعتبار ویژه در نظر گرفته شود، زیرا با احداث و بهره‌برداری از این خیابان‌ها می‌توان گره‌های ترافیکی را باز کرد و مشکلات این حوزه را کاهش داد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی