نماینده استان لرستان در شورای عالی استان ها: برخی از اعضای جامعه شورایی به دامنه اختیارات خود آگاهی ندارند
دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
علی رضائیان

رضائیان گفت: برخی از کارگزاران و اعضای نظام شورایی به دامنه اختیارات خود آگاهی ندارند که این باعث می‌شود دیواری کوتاه‌تر از شوراها پیدا نشود و هرگز به جایگاهی که باید، نرسند و امیدواریم با نهادینه شدن موضوع آموزش، این قبیل مسائل نیز مرتفع شود.

علی رضائیان نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، شوراها را یک ساختار مدنی دانست که خاستگاه قانونی در قانون اساسی دارند و افزود: در آموزه‌های مدنی، شوراها به عنوان یک رکن تصمیم‌گیری شناخته شده‌اند.

 وی گفت: بیش از دو دهه اختلافی که میان زمان تأسیس شوراها تا اجرا به وجود آمد، باعث ایجاد شکافی شد که همچنان ادامه دارد. در واقع شوراها تاکنون تثبیت نشده‌اند و در برخی ارکان قدرت، شوراها را به عنوان رکن تصمیم‌گیری باور ندارند.

نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: در برخی برهه‌ها شوراها مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و در برخی دوره‌ها شاهد این هستیم که وضعیت بهتر شده است که این به باور کارگزاران به نهاد شورا و تعاملات شوراها با قوای سه‌گانه باز می‌گردد.

رضائیان خاطرنشان کرد: نظام شورایی گسترده‌ترین نهاد مدنی است که از کوچک‌ترین روستاها و مجموعه‌های عشایری تا کلان‌شهرهایی مانند تهران را در بر می‌گیرد که دارای ساختار و قانون هستند و از دل آن نهادی چون شورای عالی استان‌ها متولد شده که جنبه سیاستگذاری دارد و توانایی ارائه طرح و لایحه به مجلس را داراست که البته پتانسیل بزرگی است که مغفول مانده است.

وی افزود: در دوره فعلی شاهد هستیم که رابطه شوراها با نهادهای مهم تقویت شده و تعاملات مثبت با نهادهای سه‌گانه، نویدبخش آینده بهتر برای نظام شورایی کشور است.

عضو شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: شوراها در واقع شریک شدن مردم در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است و مبنای آن مردم هستند و مردم از این طریق می‌توانند، خواسته‌ها و مطالبات خود را مطرح و پیگیری کنند.

رضائیان تصریح کرد: شوراها از بالاترین سرمایه اجتماعی برخوردار هستند و اعتماد مردم به آن‌ها و اعتباری که نزد مردم دارند، سرمایه بزرگی را برای آن‌ها در پی داشته است و این تا زمانی است که شوراها، زبان گویای مردم باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از کارگزاران و اعضای نظام شورایی به دامنه اختیارات خود آگاهی ندارند که این باعث می‌شود دیواری کوتاه‌تر از شوراها پیدا نشود و هرگز به جایگاهی که باید، نرسند و امیدواریم با نهادینه شدن موضوع آموزش، این قبیل مسائل نیز مرتفع شود.


پایان پیام/

 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی