نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها: آذربایجان غربی باوجود ظرفیت‌های بی شمار از زیرساخت‌های مناسب برخوردار نیست
يکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
محمدی

محمدی با اشاره به ظرفیت‌های استان آذربایجان غربی در زمینه‌های ترانزیتی، کشاورزی و گردشگری از زیرساخت‌های مناطب برخوردار نیست.

بهارعلی محمدی نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان‌های استراتژیک ایران دارای مشکلات زیرساختی فراوانی است تصریح کرد: این استان در همسایگی سه کشور قرار گرفته است و بخش زیادی از صادرات و واردات کالاها از مرزهای این استان انجام‌ می‌شود. از سوی دیگر این استان در زمینه کشاورزی به ویژه تولید محصولات باغی و محصولات دامی نقش چشم‌گیری در اقتصاد ایران دارد.

وی افزود: حدود 25 درصد از پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان غربی قرار دارد و آمار موجود نشان دهنده اهمیت ترانزیتی این استان است. اما به دلیل برخوردار نبودن این پایانه‌ها از امکانات و ابزارهای به روز و مناسب، ظرفیت موجود به کار گرفته نمی‌شود و نقش این پایانه‌ها در توسعه استان و کشور آنچنان که باید دیده نمی‌شود.

محمدی ادامه داد: با این وجود توجه شایانی به زیرساخت‌ها و مشکلات این استان نشده است و ما درگیر مسائل و مشکلات زیادی هستیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و ورزشی شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: استان آذربایجان غربی ظرفیت ویژه‌ای در زمینه گردشگری دارد. جای جای این استان مملو از آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی است. اما زیرساخت‌های گردشگری در آذربایجان غربی بسیار ضعیف است و همین مسئله سبب‌ می‌شود صنعت گردشگری استان رونق لازم و کافی را نداشته باشد.

نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: از سوی دیگر با وجود اینکه عمده درآمد و اقتصاد مردم استان وابسته به دامداری و باغداری است اما توجه زیادی به توسعه این صنعت نشده است. به صورتی که به دلیل نبود صنایع تبدیلی عمده محصولات به صورت خام فروخته‌ می‌شود و طبیعتا ارزش افزوده چشمگیری نصیب مردم نمی شود.

وی اضافه کرد: این مسئله آثار منفی دیگری از جمله خروج سرمایه، رهاسازی باغات و از بین رفتن مشاغل که نهایتا به بیکاری و مهاجرت منجر‌ می‌شود، را به همراه دارد.

محمدی توضیح داد: همچنین نبود شبکه آبیاری مدرن در استان و کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و حجم آب‌های سطحی سبب خشک شدن بسیاری از باغات و افت فعالیت‌های کشاوزی شده است که در کنار نبود صنایع و کارخانه جات صنعتی برای جذب نیروی کار، باعث افزایش نرخ بیکاری و مهاجرت‌ می‌شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و ورزشی شورای عالی استان‌ها بیان کرد: همانطور که اشاره شد استان آذربایجان غربی یک استان ترانزیتی است و نیاز به آزادراه‌های استاندارد و بین المللی دارد اما جاده‌های این استان به ویژه در محورهای شمالی در حدود منطقه آزاد ماکو و محورهای جنوبی در حوزه سه راه نقده به چهاربرج بناب از کیفیت مناسب برخوردار نیستند و بسیاری از این جاده‌ها به صورت دوطرفه هستند که علاوه بر نداشتن ظرفیت کششی مناسب خطرات زیادی برای مسافران و رانندگان دارد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی