سخنگوی شورای عالی استان‌ها: روز شهردار به تقویم اضافه می‌شود / شهید باکری الگوی شهردار مردمی
سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
سلیمان زاده

سلیمان زاده با بیان اینکه روز 25 اسنفد از سوی شورای عالی استان‌ها به عنوان روز شهردار نامگذاری شده است گفت: لازم است این روز از سوی شورای فرهنگ عمومی به تقویم رسمی کشور افزوده شود.

ایرج سلیمان زاده نماینده استان آذربایجان غربی و سخنگوی شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به فرارسیدن روز شهردار گفت: با پیشنهاد اینجانب به عنوان نماینده شورای شهر نقده و شورای اسلامی استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها، سیزدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در دور چهارم در 16 بهمن 1393 طرحی را تصویب کرد که روز 25 اسفند، سالروز شهادت شهید باکری به عنوان روز شهردار نامگذاری شود.

 

وی افزود: ضمن تبریک روز شهردار به تمام شهرداران سراسر کشور، در ابتدا باید به این نکته توجه شود که با وجود اینکه از بیش از یک سده پیش شهرداری در ایران وجود داشته و خدمات بسیار زیادی به مردم داشته است اما روزی به نام این نهاد مهم و قشر خدمتگذار وجود نداشت. از سوی دیگر شهید باکری که ارادت ویژه‌ای به او داریم مدتی شهردار شهر زیبای ارومیه بود و به این دلایل گفتیم چه روزی بهتر از سالروز شهادت این شهید بزرگوار برای نامگذاری روز شهردار که اولین شهردار شهید جمهوری اسلامی بود و مردم خاطرات خوشی از دوره تصدی شهرداری آن شهید والامقام دارند.

 

نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: اما متاسفانه با گذشت 8 سال از تصویب این طرح در شورای عالی استان‌ها هنوز وارد تقویم نشده است و لازم است که شورای فرهنگ عمومی کشور این طرح را تصویب کند.

 

سخنگوی شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: یکی از دلایلی که این 25 اسفند به عنوان روز شهردار وارد تقویم رسمی نشده است وجود روز شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست. در صورتی که اولا 14 تیرماه در ابتدا روز بزرگداشت دهیاری بود و بعدا شهرداری هم به این روز اضافه شد. از سوی دیگر شهرداری به عنوان یک سازمان با شهردار به عنوان یک پست سازمانی و اداری متفاوت است و تداخلی با یک دیگر ندارد.

 

وی ادامه داد: همچنین می‌توان 14 تیر را به عنوان روز دهیار و دهیاری و برای توجه بیشتر به روستاها و دهیاری‌ها نامگذاری کرد و روز 25 اسفند به عنوان روز شهردار و شهرداری‌ها باشد. چرا که این دو یعنی دهیاری و شهرداری با وجود اینکه هر دو مدیریت سکونتگاه بشری را بر عهده دارند اما تفاوت‌های بنیادین و البته مشکلات و مسائل خاص خود را دارند و این همانی کردن این دو اشتباه و خطاست. از این رو لازم است که برای رسیدگی بهتر و بررسی بیشتر مشکلات این تفکیک را قائل شد.

 

سلیمان زاده اظهار داشت: دولت نیز باید به این مسئله توجه بیشتری داشته باشد چراکه بر اساس آمار حدود ۱۳۴۵ شهرداری در کشور وجود دارد و همین تعداد هم شهردار در کشور است و زیبنده است که روزی برای بزرگداشت و توجه به این سازمان مهم و شهرداران زحمتکش نامگذاری شود.

 

سخنگوی شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: حقیقتش این است که با وجود تمام تخریب‌ها و نقدها و کاستی‌ها، شهرداری و شهرداران خدمات زیاد و قابل توجهی به شهروندان ارائه می‌دهند. هر چند در این میان گاهی فساد و رانت هم وجود دارد اما عمومیت ندارد و آنچه عمومیت دارد ارائه خدمات بسیار متنوع به شهروندان از زمان تولد تا مرگ است. یعنی یک شهروند از روز تولد تا مرگ از خدمات شهرداری بهرمند می‌شود و البته حق شهروندی هر شهروند است اما تقدیر از این تلاشگران هم کاری نیکوست.

 

وی افزود: از این رو امیدواریم با پیگیری شورای عالی استان‌ها، شورای فرهنگ عمومی کشور روز 25 اسفند، روز شهادت شهید باکری را به عنوان روز شهردار در تقویم رسمی کشور درج کند.

 

سلیمان زاده تصریح کرد: شهید باکری در دوران کوتاه مسئولیت شهرداری به معنای واقعی خود را خادم مردم می‌دانست و پیشگام خدمت رسانی بود. به صورتی که گاهی بدون اینکه کسی او را بشناسد به کارکنان شهرداری از جمله پاکبانان در رفت و روب شهر کمک می‌کرد و از این رو می‌تواند الگوی کامل و خوبی برای شهرداران عزیز سراسر کشور باشد.

 

"شهید مهدی باکری در ۳۰ فروردین ۱۳۳۳ در میاندوآب و در خانواده‌ای مذهبی، زاده شد. با وقوع انقلاب مهدی باکری نقش فعالی در سازماندهی بخشی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت. وی برای مدتی نیز شهردار ارومیه بود. او همزمان با فعالیت در سپاه، مسئولیت شهرداری ارومیه را نیز بر عهده داشت. باکری اندکی پس از آغاز جنگ ایران و عراق ازدواج کرد و یک روز پس از ازدواج نیز عازم جبهه‌های جنوب شد.

 

شهید باکری در مدت کوتاهی مدارج ترقی را در سپاه پاسداران طی کرد. در عملیات فتح المبین با عنوان معاون تیپ نجف اشرف حضور داشت، که در همان عملیات از ناحیه چشم مجروح شد. پس از بهبود به جبهه بازگشت و در عملیات‌هایی چون عملیات بیت‌المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر ۱ تا ۴ و عملیات خیبر در سمت‌های مختلف فرماندهی شرکت کرد. در مجموعه عملیات‌های والفجر با عنوان فرمانده لشکر عاشورا فعالیت می‌کرد.

 

در خلال انجام عملیات خیبر، به مهدی باکری خبر داده شد، که برادرش شهید حمید باکری در صحنه نبرد کشته شده‌است و می‌خواهند برای بازگرداندن پیکر او گروهی را اعزام نمایند، اما وی ممانعت می‌کند و از پشت بی‌سیم این جمله را به زبان می‌آورد:

 

«همه آن‌ها برادرای من هستند اگر تونستید همه را برگردونید حمید را هم بیاورید.»

 

در حین انجام عملیات بدر و در حالی که نیروهای عراقی با محاصره کامل لشکر سربازان تحت امر مهدی باکری در جزیره مجنون در حال زدن تیر خلاص به سربازان مجروح باقی‌مانده بودند، احمد کاظمی و محمود دولتی با بیسیم از وی می‌خواهند که با عبور از دجله و پیمودن فاصله ۷۰۰ متر و رسیدن به فضای میان خط اول و خط دوم حمله، جان خود را نجات دهد، ولی این درخواست‌ها با پاسخ منفی باکری همراه بود، تا آنکه بر اثر اصابت تیر مستقیم نیروهای عراقی مجروح شد.

 

سپس گروهی برای بازگرداندن پیکر باکری اقدام کردند، اما هنگام انتقال پیکر وی، بر اثر اثابت خمپاره نیروهای عراقی به قایق آن‌ها به مقام والای شهادت نائل شدند و خونشان آب‌های نیلگون اروند رود و خلیج فارس را متبرک کرد.

پایان پیام/

 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی