نایب رئیس شورای عالی استان‌ها: اکنون که در فصل بودجه هستیم دولت به فکر حل بحران آلودگی هوا باشد / آلایندگی احتمال مرگ و میر را افزایش‌‌ می‌دهد
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
دبیری

دبیری با اشاره به آلودگی هوای کلانشهرهای کشور گفت: در فصل بودجه قرار داریم و دولت باید اکنون به فکر حل بحران آلایندگی باشد و اعتبار مورد نیاز برای حل این بحران را تخصیص دهد.

شهرام دبیری نماینده استان آذربایجان شرقی و نایب رئیس شورای عالی استان‌‌ها، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌‌ها با اشاره به آلودگی هوا در کلانشهرها کشور گفت: عمده مسئله آلودگی هوا افزایش خودرو و رفت و آمد وسایل نقلیه در کلانشهرهاست که به واسطه افزایش جمعیت رخ داده است.

وی افزود: دنیا به سمت استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی‌‌ می‌رود و یکی از راهکارهای کاهش آلودگی جایگزینی خودروهای با سوخت فسیلی است در صورتی که ما نه تنها در تمام سطوح از خودروهای با سوخت فسیلی استفاده‌‌ می‌کنیم بلکه خودروهای تولید داخل چند برابر بیشتر از نمونه‌‌های خارجی سوخت مصرف‌‌ می‌کنند و آلایندگی دارند.

دبیری ادامه داد: البته جایگزینی خودروهای برقی و هیبریدی با خودروهای با سوخت فسیلی کار آسانی نیست و دولت در این زمینه باید پیشگام باشد. کمااینکه در جهان این اتفاق رخ‌‌ می‌دهد. برای مثال در کشورهای اسکاندیناوی 30 درصد از هزینه خرید خودروهای هیبریدی را دولت پرداخت‌‌ می‌کند و محدود به ناوگان حمل و نقل عمومی نیست بلکه مردم عادی نیز می‌توانند این یارانه‌ها را دریافت کنند. این حمایت دولت مردم را تشویق به جایگزینی خودروها‌‌ می‌کند.

عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: در شورای شهر تبریز ما زمانی برای خرید و جایگزینی اتوبوس‌های برقی اقدام کردیم که البته طرح ناقص ماند و همچنان به دنبال تحقق این کار هستیم. هرچند به لحاظ قانونی دولت موظف است در این حوزه نیز در کنار مدیریت شهری باشد.

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌‌ها ادامه داد: شهرداری منابع محدودی دارد و لازم است از سوی دولت حمایت شود. مدیریت شهری با کمال میل حاضر است یارانه دهد ولی باید دولت اقدام کند و مدیریت شهری هم در کنار دولت باشد. وگرنه راننده تاکسی توان جایگزینی خودرو خود با خودروی برقی را هم ندارد. به ویژه اینکه زیرساخت‌‌های لازم نیز به صورت گسترده وجود ندارد.

نایب رئیس شورای عالی استان‌‌ها با بیان اینکه بخشی از آلودگی مربوط به خودروها هست، توضیح داد: بخش عمده‌ای از آلودگی این روزهای کلانشهرها مربوط به نیروگاه‌‌هاست که برای تامین برق مورد نیاز و کمبود گاز در فصل زمستان از سوخت مازوت که آلایندگی بسیار بالایی دارد استفاده‌‌ می‌کنند. این یک مشکل اساسی است که جدا باید فکری برای آن کرد.

دبیری تصریح کرد: مسئله دیگر شکل‌گیری پدیده وارونگی دما در فصل زمستان است که باتوجه به کاهش دما اتفاق‌‌ می‌افتد و آلودگی هوا به جای بالا رفتن در سطح پایین گیر افتاده و تراکم آلودگی بالا‌‌ می‌رود.

وی ادامه داد: بنابراین این مسائل دست به دست هم داده است تا اولا تولید آلایندگی در فصل زمستان بالا رود و در سطح پایین زیست کره در کلانشهرها باقی بماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به خطرات آلودگی هوا برای شهروندان گفت: این آلودگی هوا جزو ریزفاکتورهای با خطر خیلی بالاست. ما عوامل مختلفی مانند اشعه UV را به عنوان ریزفاکتورهای با خطر بالا در نظر‌‌ می‌گیریم اما شدت آن نسبت به مواد شیمیایی که در آلودگی هوا وجود دارد بسیار کمتر است.

دبیری افزود: مواد شیمایی موجود در آلودگی هوا خطر زیادی برای ایجاد اختلال ژنتیک و یا سرطان دارد. هرچند احتمال وقوع آسم یا خیلی از بیماری‌‌های تنفسی و آلرژیک دیگری که اکنون نیز شاهد آن هستیم را بالا‌‌ می‌برد.

وی با بیان اینکه با وجود شیوع دوباره کرونا ریسک خطر جانی را بالا‌‌ می‌برد تصریح کرد: زمانی که فردی به واسطه آلودگی هوا دچار آسم یا اختلالات تنفسی شود و به کرونا هم مبتلا گردد احتمال مرگ و میر بالا‌‌ می‌رود و خطر جانی برای شهروندان دارد.

عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: به این ترتیب راهکار کاستن از آلودگی و بهبود هوای کلانشهرها در درجه اول کاهش آلایندگی خودروها و نیروگاه‌‌ها و در مقابل استفاده از حمل و نقل عمومی پاک و خودروهای بدون آلایندگی یا با آلایندگی کم است.

نماینده آذربایجان شرقی شورای عالی استان‌‌ها اضافه کرد: هرچند این راهکارها، راهکارهای بلند مدتی هستند و نمی‌توانند به سرعت مشکل را حل کنند. اگرچه راهکارهای ریشه‌ای و دائمی هستند. از این رو باید برای رفع فوری این مشکل اقدامات دیگری مانند فرهنگ سازی استفاده از حمل و نقل عمومی به‌جای خودروهای شخصی و کاهش سوخت مازوت در نیروگاه‌‌هاست.

نایب رئیس شورای عالی استان‌‌ها تصریح کرد: همچنین باتوجه به تجربه‌ای که در دوره کرونا به دست آمده است‌‌ می‌توان در مواقع مشخصی برای کاستن از مصرف انرژی ساعات اداری را کاهش داد و یا در روزهای مشخصی از طرح دورکاری برای مشاغلی که چنین امکانی را دارند استفاده کرد تا فصل زمستان به پایان برسد. قطعا با پایان فصل سرد و رسیدن فصل بهار بخش عمده ای از مشکل آلودگی هوا به خودی خود از بین‌‌ می‌رود.

دبیری با بیان اینکه در کنار این اقدامات کوتاه مدت دولت باید به فکر آینده باشد اظهار کرد: در حال حاضر در فصل بودجه قرار داریم، دولت باید پیش بینی‌‌های لازم برای تخصیص بودجه لازم جهت کاهش آلایندگی از جمله توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت خودروهای برقی، تولید گاز برای کاهش مصرف سوخت مازوت، حمایت از خرید خودروهای برقی توسط شهروندان و ... مجازی کردن خدمات برای کاهش سفرهای درون شهری را انجام دهد.

وی افزود: استفاده از انرژی‌‌های پاک باید در اولویت کاری دولت قرار گیرد و قطعا مدیریت شهری هم در کنار دولت خواهد بود.

پایان پیام/

شبکه های اجتماعی