نماینده استان مازندران در شورای عالی استان ها: باغداران، محصولاتشان را به دلیل فراهم نبودن شرایط صادرات دور می ریزند/ کشاورزی مازندران در حال نابودی است
دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
صفرپور

صفرپور گفت: وقتی که از باغدار، پرتقال را کیلو ۲ هزار تومان می‌خرند و سود اصلی به جیب دلالان می‌رود و باغدار حتی هزینه کارگر و سم محصولات هم نصیبش نمی‌شود، ترجیح می‌دهد آن را دور بریزد در حالی که اگر شرایط مناسبی برای صادرات محصولات فراهم می‌شد، این شرایط به وجود نمی‌آمد.

صادق صفرپور نماینده استان مازندران در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به وضعیت نامناسب باغداران مازندران، گفت: وضعیت کشاورزی استان به هیچ وجه مطلوب نیست و اگر وضعیت به همین منوال باشد، باید بگوییم که کشاورزی مازندران نابود خواهد شد.

وی افزود: کشاورزانی که مرکبات و کیوی کاشته‌اند، حتی دیگر با وام و قرض هم کارشان پیش نمی‌رود و به دلیل عدم صادرات محصولاتشان، اوضاعی اسف بار را تجربه می‌کنند.

نماینده استان مازندران در شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: اطراف چشمه کیله که از جاذبه‌های گردشگری مازندران است پر شده از پرتقال و کیوی گندیده که باغداران به دلیل عدم وجود مشتری با وانت و نیسان آن را در اطراف رودخانه رها می‌کنند.

صفرپور ادامه داد: وقتی که از باغدار، پرتقال را کیلو ۲ هزار تومان می‌خرند و سود اصلی به جیب دلالان می‌رود و باغدار حتی هزینه کارگر و سم محصولات هم نصیبش نمی‌شود، ترجیح می‌دهد آن را دور بریزد در حالی که اگر شرایط مناسبی برای صادرات محصولات فراهم می‌شد، این شرایط به وجود نمی‌آمد.

عضو شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: چه وقت و چه کسی قرار است به این وضعیت رسیدگی کند، کشاورزی مازندران و گیلان در حال نابودی است، مسئولین همواره می‌گویند آمادگی داریم تا وضعیت صادرات را سامان دهیم اما عملاً چیزی ندیدیم و فقط وعده است که می‌شنویم.

وی اظهار داشت: عده‌ای سودجو محصولات و مرکبات را به قیمت ناچیز می‌خرند و آن را در شهرهای دیگر به قیمت گزاف می‌فروشند و این میان کشاورز و باغدار نابود می‌شود، اگر راه صادرات باز بود این اتفاقات نمی‌افتاد.

صفرپور در پایان گفت: اگر می‌خواهید کشاورزی گیلان و مازندران نجات پیدا کند، مسئولان به ویژه در وزارت جهاد کشاورزی اقدامی عاجل در راستای تسهیل صادرات محصولاتی چون کیوی و پرتقال انجام دهند و به وعده‌های خود در این زمینه عمل کنند.

 

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی