نماینده استان همدان در شورای عالی استان ها مطرح کرد: تقویت صنایع تبدیلی؛ پیش شرط افزایش صادرات سیر همدان
شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
سهرابی

سهرابی گفت: سیر ارزآوری خوبی دارد و محصول کم‌آب‌بری است و سرمایه گذاری بر روی آن و ایجاد صنایع تبدیلی برای فراهم کردن شرایط صادرات این محصول، اقدامی در جهت ارزآوری برای کشور و تقویت بنیان های اقتصاد مقاومتی است.

رضا سهرابی نماینده استان همدان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با اشاره به اینکه این استان قطب تولید سیر است، گفت: کیفیت سیر همدان در دنیا حرف اول می‌زند و یک برند است اما زیرساخت صادرات آن را نداریم.

وی افزود: با اين حال بي توجهی به صنايع تبديلي و بسته بندي موجب شده تا توليد كنندگان سير در همدان نتوانند بهره لازم را از اين محصول ببرند. با توجه به اینکه استان همدان در زمینهٔ تولید سیر در کشور قطب تولید محسوب می‌شود، نیازمند راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع تبدیلی و فرآوری است.

نماینده استان همدان در شورای عالی استان ها خاطرنشان کرد: سیر همدان به علت طعم خوب، عطر تند و مرغوبیتش معروف است، این محصول یکی از مهمترین و پر بازارترین محصولات کشاورزی در استان همدان محسوب می‌شود به طوری که آوازه سیر همدان در همه جای کشور وجود دارد. علاوه بر مصارف غذایی فراوان سیر، مصارف دارویی زیادی نیز برای این محصول ذکر شده است.

سهرابی اظهار داشت: متأسفانه کشاورزان استان در زمینه صادرات این محصول با مشکل رو به رو هستند، نبود کارخانه فرآوری سیر در استان به منظور صادرات محصولات، عدم وجود سردخانه مناسب برای نگهداری سیر، عدم وجود شرکت‌های صادراتی در استان برای بازاریابی در کشورهای هدف برای کل محصولات کشاورزی استان همدان از جمله مشکلات در رابطه با سیر تولید شده به شمار می‌رود.

وی در پایان تصریح کرد: سیر ارزآوری خوبی دارد و از طرفی محصول کم‌آب‌بری است و به ویژه در شرایط فعلی که چندین سال است با معضل کمبود آب رو به رو هستیم، سرمایه گذاری بر روی آن و ایجاد صنایع تبدیلی برای فراهم کردن شرایط صادرات این محصول، اقدامی در جهت ارزآوری برای کشور و تقویت بنیان های اقتصاد مقاومتی است که باید مورد توجه مسئولان و به ویژه عزیزان وزارت جهاد کشاورزی باشد.

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی