نماینده استان همدان در شورای عالی استان‌ها: نبود صنایع تبدیلی، مانع بزرگ برندسازی گردوی تویسرکان است
سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
شیرمحمدی

شیرمحمدی گفت: : گردو به طلای سبز معروف است و تویسرکان را به عنوان قطب تولید آن می‌شناسند. این شهرستان مرغوب‌ترین گردوی کشور را تولید می کند اما هنوز هم از فقدان صنایع تبدیلی برای درآمدزایی رنج می‌برد.

علی شیرمحمدی نماینده استان همدان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی این شورا با اشاره به فصل برداشت گردوی تویسرکان، گفت: گردو به طلای سبز معروف است و تویسرکان را به عنوان قطب تولید آن می‌شناسند. این شهرستان مرغوب‌ترین گردوی کشور را تولید می کند اما هنوز هم از فقدان صنایع تبدیلی برای درآمدزایی رنج می‌برد.

وی افزود: شرایط کنونی کم آبی، بزرگترین مشکل در بخش کشاورزی است، علاوه بر این هزینه‌های زیاد برای برداشت گردو، مکانیزه نبودن باغات گردو و وجود بار قاچاق و خارجی گردو نیز مشکلات عدیده‌ای را برای کشاورزان تویسرکان به وجود آورده است.

نماینده استان همدان در شورای عالی استانها با بیان اینکه با ورود و قاچاق گردو به صورتی که بسته بندی خارجی را تعویض و با بسته بندی ایرانی و بنام گردوی تویسرکان این محصول را به فروش می‌رسانند، اظهار داشت: این محصول با قیمت کمتر، کیفیت خیلی کم، تاریخ گذشته و مواد خورده وارد بازار می‌کنند و چون مردم به کیفیت دقت نمی‌کنند و فریب قیمت را می‌خورند به فروش می‌رسانند.

وی ادامه داد: فروش گردوهای خارجی باعث ضربه به کشاورز می‌شود، کشاورزان تویسرکان با توجه به اینکه به شکل سنتی در حال کاشت و برداشت گردو هستند و از لحاظ اقتصادی ضعیفند، ادارات و ارگان‌های مربوطه با این افراد همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند که باعث تولید بیشتر محصولات گردو در این شهرستان شود.

شیرمحمدی خاطرنشان کرد: کشاورزان اگر با کمک مسئولان وارد عرصه تولید گردو با علم روز شوند در تولید، فروش و صادرات بیشتر موفق می‌شوند. 

وی با بیان اینکه مشکل بسته بندی در کشور ما بسیار زیاد است، افزود: هزینه‌هایی شامل استاندارد، بهداشت، کارگر، دارایی و هزاران هزینه دیگر را پرداخت شود تا محصول بسته بندی شود و توزیع کننده و تولید کننده ترجیح می‌دهد با وجود این مشکلات محصول گردو را به صورت فله‌ای به فروش برساند از طرفی اگر بر روی بسته بندی گردوی تویسرکان کار شود قیمت تمام شده جنس را بالا می‌برد و مصرف کننده استانداردی را برای گردوی تویسرکان در نظر نمی‌گیرد بنابراین ممکن است فکر کنند گردوی تویسرکان با گردوی خارجی چه فرقی دارد و همین مسئله باعث می‌شود بسته بندی برای گردوی تویسرکان جوابگو نباشد.

شیرمحمدی در پایان بیان داشت: بدون شک رفع مشکلات گردوی تویسرکان، همت مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری را می‌طلبد تا گردوی تویسرکان از شیوه‌های سنتی به صنعتی وارد شود و در سبد صادراتی ایران قرار گیرد و این خواسته به جا آرزوی تمام کشاورزان و فروشندگان گردوی تویسرکان است.

 

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی