رئیس شورای عالی استان‌ها: تخلف و فساد در شوراها بسیار ناچیز است
شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
سروری

رئیس شورای عالی استان‌هاگفت: از مجموع ۱۲۴ عضو نظام شورایی در سال ۱۴۰۰ حدود چهار دهم درصد گزارش تخلف داریم که رقم بالایی نیست اما متاسفانه در کشور این موضوع در ذهنیت مردم ایجاد شده که آمار شوراها در تخلف و فساد بالا است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها از خرم‌آباد، پرویز سروری شامگاه پنجشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در لرستان  با بیان اینکه شورای عالی استان ها یکی از مردمی‌ترین نهادهاست که تجلی مردم سالاری دینی در کشور است اظهار داشت:  نظام شورای کشور 126هزار نفر جامعه شورایی از مردم در روستاها، شهرها و شهرستان رای گرفته و ظرفیت عظیمی را به وجود آورده اند.

وی با بیان اینکه ما در تشکیل  ظرفیت های مردمی نمره خیلی خوبی داریم اما در حفظ  و بهره برداری از این ظرفیت ها نمره قبولی نمی گیریم افزود: در دوران 6 ماهه شوراها در هر دوره 126 هزار نفر ظرفیت مردمی ایجاد شده و دوره بعدی ظرفیت های جدیدی اضافه می شدند اما مشکلی اساسی این است که این از این ظرفیت ها نمی توانیم به خوبی استفاده کنیم.

رئیس شورای عالی استان ها با اشاره به تاکید مقام معظم‌رهبری مبنی بر جهاد تبیین، عنوان کرد: باید ارزیابی کرد که در اغتشاشات اخیر چقدر توانسته ایم جهاد تبیین کنیم.

وی بیان کرد: اغتشاشات نشان داد که ما قدرت بیان واقعیت های انقلاب اسلامی را به مردم نداریم و به همین دلیل مشکلات اینگونه بروز پیدا می کند.

رئیس شورای عالی استان ها با اشاره به اقدامات صورت گرفته در وزارت کشور و مجلس، گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته زمینه یک آموزش فراگیر، موثر و تبیینی فراهم شده است.

سروری با اشاره به افزایش توقعات جامعه شهری از شهرداری ها و شوراها، بیان کرد: مردم از تولد تا پس از مرگ با این مجموعه ها و نهادها در ارتباط هستند و توقع دارند که خدمات آنها بیش از پیش افزایش یابد.

وی با اشاره به روش های کیفیت بخشیدن به خدمات شهری شهرداری ها، تصریح کرد: یکی از این روش ها پژوهش و مطالعه بر روی پروژه هایی که اولویت اصلی مردم است با کمترین هزینه و بالاترین بهره برداری است.

سروری با تاکید بر لزوم پیوست مطالعاتی و پژوهشی برای پروژه های شهری، گفت: پژوهش و آموزش دو بال بزرگ کیفیت بخشی به نظام شورایی کشور است.

وی با اشاره به انجام یک کار بزرگ در کارهای مدیریت شهری استان، تصریح کرد: ما ده ها هزار کار مطالعاتی و پژوهشی را که در هر گوشه ای به صورت منفصل انجام می شد در یک سامانه گردآوری و این امکان را برای کل کشور و سیستم های مدیریت شهری چه شوراها و چه شهرداری فراهم کردیم تا همه بتوانند از این ظرفیت ها استفاده کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: امروز هر کس در هر نقطه از کشور که کار مطالعاتی و پژوهشی انجام می دهد اعم از نخبگان و ظرفیت های شورایی و شهرداری از این سامانه یکپارچه می توانند استفاده کنند.

وی با بیان اینکه حلقه گمشده کارآمدی مدیریت شهری کشور فقدان آموزش و پیوست های مطالعاتی و پژوهشی است، افزود: نظام شورایی کشور برخاسته از تبلور اراده مردم است نیازمند رهنمودهای خردمندانه روحانیت جهت افزایش کیفیت در نظام شورایی است.

سروری تصریح کرد: تقویت و توسعه روابط نظام شورایی کشور و ائمه جمعه در جلوگیری از آسیب هایی که نظام شورایی با آن مواجه است، ضروری است.

وی گفت: از مجموع 124 عضو نظام شورایی در سال 1400 حدود چهار دهم درصد گزارش تخلف داریم که رقم بالایی نیست اما متاسفانه در کشور این موضوع در ذهنیت مردم ایجاد شده که آمار شوراها در تخلف و فساد بالا است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل این ذهنیت رای دادن مردم به شوراها است، افزود: یک مدیر اگر اشتباه کند مردم او را انتخاب نکرده اند اما کسی را که خودشان انتخاب کرده اند بسیار نسبت به وی حساس هستند و به همین دلیل زود برآشفته می شوند.

سروری تصریح کرد: درصد بالایی از تخلفاتی که در نظام شورایی وجود دارد نشات گرفته از فقدان و ضعف آموزش است و از امکانات قانونی خود مطلع نیستند.

وی با اشاره به طراحی سه مرحله آموزشی برای اعضای شوراها، گفت: این آموزش ها شامل قبل از انتخابات، زمان انتخابات و بین انتخابات و تا زمان تصدی صندلی شورا و بعد از آغاز به کار شوراها است که به صورت حضوری و مجازی هستند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی