نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: حفظ اجتماعات عشایری راهکار کاهش حاشیه نشینی در شهرها و افزایش تولید محصولات دامی
سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
محمدی

نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اهمیت و مشکلات گروه‌های عشایری استان آذربایجان غربی گفت: لازم است برای حفظ عشایر و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها به حاشیه شهرها امکانات و خدمات لازم ارائه شود.

بهارعلی محمدی نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه جامعه عشایر استان آذربایجان غربی با دارا بودن ۱۲ ایل و ۲۱طایفه و با تعداد ۲۰۴۴۴ خانوار و جمعیت بیش از ۹۷۰۰۰ نفر طبق آمار سرشماری در ۳۳۶ کانون توسعه عشایری مستقر بوده و این استان سومین استان عشایرنشین کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: کل عرصه مرتعی استان ۲۶۵۰ میلیون هکتار است که مقدار ۱۶۷۰ هزار هکتار زیست بوم عشایر بوده و نزدیک به دو میلیون واحد دامی سالانه چیزی حدود ۱۵۰۰۰ تن گوشت قرمز ۳ تن پشم و ۵۰۰۰۰ تن شیر و سایر فراورده‌های لبنی را تولید و به بازار مصرف عرضه می کنند.

محمدی با بیان اینکه این قشر مولد و زحمتکش به عنوان نمادی از تحقق اقتصاد مقاومتی تسند و  که با کمترین امکانات بیشترین بازدهی را در حوزه تولیدات بر عهده دارند گفت: به فرموده امام خمینی (ره) به عنوان ذخایر انقلاب یار و یاور نظام بوده و هستند.

نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: زندگی مبتنی بر دام عشایر موجب شده عشایر، فصلی از سال را در مناطق ییلاقی و تعلیف دام‌ها و تولید در سیاه چادرهای عشایری مشغول باشند و در نگاه اول، دام جزو سرمایه‌های اصلی عشایر به شمار می‌رود ولی اگر بخواهیم نگاهی عمیق‌تر به توانمندی‌ها و مهارت‌های جامعه عشایری بیندازیم ظرفیت‌های آن‌ها در حوزه‌ی صنایع دستی، پرورش دام و طیور، گردشگری و بوم گردی عشایری، زنبور عسل و استحصال گیاهان دارویی و ... بی بدیل است.

وی با بیان اینکه در این جامعه همه افراد خانواده اعم از مردان زنان و جوانان و نوجوانان همه به عنوان نیروی کار و اهرم اقتصادی خانوار‌ها محسوب می‌شوند توضیح داد: از این رو لازم است با شناسایی و بهره‌گیری از پتانسیل‌های مذکور زمینه‌ای برای بهره‌گیری و سامان‌دهی هر چه بیشتر در حوزه کار آفرینی و اشتغال درآمدزایی و در نهایت فرصتی برای احیاء آداب و رسوم عشایری و بهبود وضعیت عشایر فراهم شود تا از سویی تبعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... ناشی از مهاجرت آنها به حاشیه شهر‌ها مرتفع گردد و از سویی دیگر از ظرفیت‌های عشایر در حراست از مرز‌ها که به فرموده مقام معظم رهبری "عشایر مرزداران سنت داران و حافظان حیثیت ملی و بومی کشورند" به نحو احسن بهره‌برداری شود که این مهم جز با مشارکت و همدلی تمام نهاد‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر میسر نمی‌شود.

محمدی یادآور شد: ما باید با دید مثبت به جامعه کم برخوردار عشایری بنگریم و باید بتوانیم شاخص‌های توسعه در مناطق عشایری را ارتقاء دهیم.

نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها توضیح داد: تخصیص اعتبارات بلا عوض برای صندوق‌های کارگاه‌های تولیدی خرد و زود بازدد، تامین سرمایه در گردش تشکل‌های عشایری از طریق منابع تسهیلات بانکی کم بهره، تامین سرمایه در گردش دامداران عشایر جهت تولید گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی از طریق تسهیلات کم بهره و تامین اعتبار کافی برای تهیه پنل‌های خورشیدی واستفاده از انرژی‌های نو در ییلاقات از جمله مسائل مالی است که لازم است انجام شود.

وی تصریح کرد: توجه جدی به سلامت، بهداشت و درمان خانوارهای عشایری به‌ویژه سلامت مادران باردار و نوزادان تازه متولد شده در راستای حمایت از جمعیت جوانی و تقویت و توجه جدی به آموزش و پرورش عشایر در مناطق عشایری نیز می‌تواند در حوزه اجتماعی کار ساز باشد.

محمدی تامین اعتبار لازم برای مهارت آموزی تشکل‌های عشایری در حوزه فروش محصولات عشایری در حوزه استانی و فرا استانی و پوشش شبکه اینترنتی در مناطق عشایری برای ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی برای بازاریابی محصولات عشایری نیز به اقتصاد خانواده عشایری کمک می‌کند.

نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها صدور مجوز و خرید خودرو کمک دار به تعداد ۲۰ دستگاه جهت سرکشی به طرح‌های عمرانی برای سازمان امور عشایری استان را مهم دانست و اظهار کرد: ماهیت زندگی عشایر که فصلی از سال را در مناطق صعب العبور مستقر بوده و مدیران و کارشناسان جهت سرکشی و رسیدگی به مشکلات عشایر به مناطق رفت و آمد می‌کنند تخصیص خودرو را ضروری می‌کند.

وی افزود: همچنین لزوم صدور مجوز جذب نیروی انسانی با عنایت به اینکه از مجموع ۱۳۴ پست سازمانی فقط ۶۴ پست با تصدی بوده و بیشتر کارکنان چندین مسئولیت را عهده‌دار هستند و این مسئله موجب کاهش توان سازمان در رسیدگی به عشایر می‌شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی