نماینده استان تهران در شورای عالی استان ها: اقدام شجاعانه دولت در ساماندهی و هدفمندی یارانه ها قابل تقدیر است/حذف ارز ترجیحی در شرایط حساس بین‌المللی امری ضروری است
پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
آقا میری

نماینده استان تهران در شورای عالی استان ها از اقدام شجاعانه دولت در هدفمندی و ساماندهی یارانه ها تقدیر کرد و گفت: حذف ارز ترجیحی در شرایط حساس بین‌المللی امری ضروری و حتمی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد آقامیری نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها در نطق پیش از دستور خود، با اشاره به چالش فرونشست زمین، گفت: در بازه ده تا پانزده ساله البته با مدیریت صحیح این معضل قابل جلوگیری است.

 

وی با اشاره به بحران جهانی غذا، سه عامل جنگ روسیه و اوکراین و شوک ناشی از آن، اختلال در تولید کودهای شیمیایی به علت تحریم روسیه و خشکسالی گسترده در سطح جهان را علت به وجود آمدن این وضعیت دانست و اظهار داشت: این مسائل آینده تولیدات غذایی را تهدید می‌کند و باعث گران شدن محصولات غذایی در دنیا شده است.

 

آقامیری افزود: دانه‌های روغنی و کاهش عرضه نهاده‌های دامی به علت کاهش کشت در مناطق جنگی باعث افزایش قیمت روغن و نهاده‌ها شده است و قیمت آرد به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ رسیده است و مختص ایران نیست.

 

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها، ادامه داد: صادرات گندم به علت جنگ روسیه و اوکراین به یک سوم رسیده و کشورهای مختلف در مناطق مختلف جهان درگیر مشکلات زیادی در تأمین اقلام خوراکی از جمله آرد و روغن دارند و کمبود گندم به شدت در دنیا احساس می‌شود و تحلیلگران اعتقاد دارند، این وضعیت به زودی رفع نخواهد شد.

 

وی با بیان اینکه کشور ما هفت میلیون در سال واردات گندم دارد، گفت: دولت این محصول را به قیمت ۶۷ هزارتومان به نانوایی‌ها میداد و اما به قیمت هر کیسه ۷۰۰ هزارتومان قاچاق می‌شد و لازم است از تصمیم شجاعانه دولت مبنی بر ساماندهی و هدفمندی یارانه‌ها تقدیر کنیم چرا که عملا یارانه دولتی که حق مردم کشورمان بود، به جیب سودجویان و قاچاقچیان می‌رفت اما نکاتی نیز در این مورد قابل توجه است. 

 

حجت‌الاسلام آقامیری، در این مورد افزود: به دلیل نحوه اجرا و عدم اطلاع‌رسانی صحیح و عدم رعایت تقدم و تأخر در پرداخت یارانه و سپس حذف ارز ترجیحی موجب نارضایتی بخش عظیمی از مردم را فراهم کرده هر چند اتخاذ این تصمیم در شرایط حساس بین‌المللی، امری ضروری و حتمی است و البته و متأسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های کنترل و نظارت در سیستم اقتصادی کشور آثار تورمی خود را بر دیگر کالاهای مصرفی می‌گذارد.

 

وی در پایان، ابراز امیدواری کرد تا دولت جوان، انقلابی و تازه نفس سریعا در ایجاد سیستم‌های نظارتی اهتمام نموده تا آثار تورمی تخلفات افراد سودجو، سایه شوم خود را از زندگی مردم صبور ایران بردارد.

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی