نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان ها مطرح کرد: بلاتکلیفی پروژه راه آهن چابهار-بیرجند
يکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
فنودی

نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان ها به پروژه راه آهن چابهار-بیرجند اشاره کرد و گفت: مسئولان برای راه اندازی این پروژه که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد وعده‌هایی داده و  اعتباراتی نیز در نظر گرفته‌اند. اما هنوز این پروژه اجرایی نشده است.  

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، حسین فنودی گفت: پروژه راه آهن چابهار-بیرجند هم از مشکلات اساسی و زیرساختی استان است که می‌تواند با اجرایی شدن برای صادرات مرزی به کشور افغانستان نقش خوبی ایفا کند.



عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: با وجود معادن و محصولات کشاورزی، خراسان جنوبی به استان خام فروشی تبدیل شده است و این محصولات به صورت خام به خارج از استان صادر می شوند. اگر این محصولات ابتدا در استان فرآوری و بعد صادر شوند می توانند برای جوان های بیکارمان ایجاد شغل و درآمد زایی کنند.

 

وی گفت: سنگ های تزئینی و گرانیت از استان خارج و به استان های مانند اصفهان که ظرفیت فرآوری دارد صادر می شود. بسیاری از سنگ‌های گرانیت نهبندان به کشور ایتالیا صادر و در آنجا برش داده می شوند و باز به استان خودمان باز می گردد و با قیمت بالا به فروش می رسند. به طور مثال یک سنگ قبر گرانیتی 90 سانت در 2 متر را 3 سال پیش حدودا 5 میلیون تومان به فروش می رسید. همه اینها بازمی گردد به اینکه در استان شرایط فرآوری را برای محصولات مان نداریم.

 

فنودی به ایلنا گفت: در شهرستان سربیشه پارچه ای به نام "برک" از کرک بز تهیه می شود که در دنیا معروف است. به تازگی این گونه از بز که تنها در این منطقه یافت می شود در حال انقراض است و نیاز به حمایت مالی برای حفظ و نگهداری آن از سوی مسئولان است. اگر در سربیشه از این گونه بز نگهداری شود هم می تواند منبع درآمدی برای دامدار و هم برای زن های این منطقه که از کرک آن نخ تهیه می کنند، شود.

 

وی در بخش پایانی صحبت های خود به مناطق گردشگری استان هم اشاره کرد و افزود: در شهرستان طبس چشمه های آب گرم و سرد را کنار همدیگر داریم که بسیار دیدنی است. روستاهایی با هدف گردشگری در استان داریم از جمله ماخونیک، مصعبی، کریمو و چنشت که هر کدام از این روستاها جایگاه ویژه‌ای در بحث گردشگری دارند. به طور مثال روستای ماخونیک را به نام کوتوله های ایران می شناسیم که همیشه مورد توجه بازدید گردشگران داخلی و خارجی بوده است.  همچنین روستای چنشت که لباس اهالی اش از پارچه های رنگی تهیه شده است. 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی