نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها پیشنهاد کرد تجهیز و آموزش دهیاران و شوراهای اسلامی برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها
شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
تاج محمد بخشی زاده

بخشی زاده با اشاره به شروع فصول گرم سال و افزایش آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور گفت: می شود از ظرفیت دهیاران، شهرداران و شوراهای اسلامی برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها استفاده کرد.

تاج محمد بخشی زاده نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به شروع فصول گرم سال و احتمال افزایش آتش‌سوزی در جنگل‌ها گفت: آتش‌سوزی در منابع طبیعی یکی از بحران‌هایی است که سالانه خسارت غیرقابل جبرانی به محیط زیست وارد می کند.

وی افزود: بیشترین آتش‌سوزی‌ها در مناطق جنگلی با پوشش انبوه و در مراحل بعدی جنگل‌های با پوشش متوسط و در نهایت در بیشه‌زار‌ها اتفاق می افتد.

نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: در محاسبه تراکم آتش‌سوزی 90 درصد آتش‌سوزی‌ها در پهنه‌های ارتفاعی متوسط بین 700 تا 1500 متر رخ داده‌اند که از این 90 درصد رخ داده، 30 درصد در مناطق با خطر زیاد و 60 درصد در مناطق پر خطر اتفاق افتاده است.

بخشی زاده ادامه داد: در استان گلستان مناطق گالیکش، مینودشت و آزادشهر در درجه ریسک آتش‌سوزی بالا قرار دارند و ریسک آتش‌سوزی در این مناطق از جنگل‌های غرب و جنوب غربی استان بیشتر است.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از سال 1379 تا سال 1389 بیش از 14 هزارو 960 مورد آتش‌سوزی در مجموع مساحت 157 هزارو 121 هکتار از جنگل‌های کشور رخ داده است.

نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: آتش‌سوزی جنگل‌ها در استان گلستان یکی از بزرگتررین مشکلات طبیعی و زیست محیطی است و در یک دهه گذشته بیش از 9 هزار و 68 هکتار از جنگل‌های این استان تحت تاثیر آتش‌سوزی قرار گرفته است.

وی هشدار داد: با تغییرات آب هوایی چند سال اخیر از جمله افزایش خشکسالی و گرم تر شدن هوا و وجود گرم باد در فصل پاییز سبب شده است روند آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز افزایش پیدا کند که این موضوع به از بین رفتن جنگل‌های  کشور کمک می کند.

بخشی‌زاده پیشنهاد کرد: با شروع فصول گرم سال و برای جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها لازم است روستاهای حاشیه جنگل به تجهیزات مورد نیاز برای مهار آتش‌سوزی مجهز شوند و مردم نیز برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها و استفاده از این وسایل آموزش ببینند تا زمان رسیدن نیروهای کمک‌رسان بتوانند با آتش‌سوزی مقابله کنند و قبل از گسترش دامنه آتش‌سوزی بشود آن را مهار کرد.

نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها بیان کرد: مدیریت این مسئله را می توان به دهیاران روستاهای حاشیه جنگل‌ها واگذار کرد تا بتوانند در زمان لازم و به موقع ورود کرده و بسیج مردمی تشکیل دهند.

وی ادامه داد: از آنجایی که تنها بخشی از آتش‌سوزی‌ها منشا طبیعی دارد و باقی از سوی انسان رخ می دهد. لازم است از رسانه‌های عمومی برای آموزش گردشگران، شکارچیکان، دامداران و ... استفاده کرد تا هم از ریختن زباله‌هایی که مننعکس کننده نور هستند جلوگیری شود و هم در هنگام روشن کردن آتش در درون جنگل نکات ایمنی را رعایت کنند.

بخشی زاده تصریح کرد: نکته مهمی که وجود دارد استفاده سازمان مدیریت بحران از ظرفیت شهرداری‌ها، دهیاران و شوراهای شهر و روستا برای جلوگیری و مهار آتش‌سوزی در مناطق حادثه خیز است. قراردادن امکانات لازم و آموزش مناسب به اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران و شهرداران می تواند یک نیروی گسترده و با تحرک برای مهار آتش‌سوزی در اختیار کشور قرار دهد که به حفظ جنگل‌ها کمک می کند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی