نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها: در صورت بی توجهی دولت، ایران بازار جهانی پسته را از دست می‌دهد
يکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
علی هاشمیان

هاشمیان با بیان اینکه پسته یکی از محصولات ارزآور کشور است گفت:متاسفانه در سال‌های اخیر مشکلات زیادی برای پسته کاران به وجود آمده ست و در صورت نبود حمایت‌های دولتی ما بازارهای جهانی را از دست می‌دهیم.

حجت الاسلام علی‌هاشمیان نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها در خصوص وضعیت کشاورزی استان کرمان گفت: استان کرمان یکی از استان‌های بیابانی و خشک ایران است. اما با این وجود دارای محصولات ارزشمند کشاورزی از جمله پسته است.

وی ادامه داد: محصول پسته ارزآوری بسیار بالایی برای ایران دارد و جزو محصولاتی است که ایران می‌تواند در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد.

نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها بیان داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر پسته کاران دچار معظلات بزرگی از جمله سرمازدگی، کم آبی، عدم دسترسی مناسب به فناوری روز، نبود اعتبارات مناسب و عدم دسترسی مناسب به بازارهای جهانی برای توسعه باغ‌های پسته مواجه هستند و تاکنون نیز حمایت چشمگیری از سوی دولت صورت نگرفته است.

هاشمیان ادامه داد: کشاورزی پسته نیازمند توجه ویژه حمایت‌های دولتی است و اگر این حمایت‌ها وجود نداشته باشد همان بلایی که سر فرش ایرانی در بازار جهانی رخ داد بر سر پسته هم می‌آید و کشورهای رقیب بازار ایران را از آن خود می‌کنند.

وی اظهار کرد: هرچند اکنون هم ما بازار جهانی را تقریبا از دست داده ایم، اما هنوز می‌توان با برنامه ریزی درست این بازار را بازسازی کرد.

عضو شورای شهر رفسنجان ادامه داد: امروز مشکل اصلی پسته‌کاران بحث سرمازدگی است و کشاورزان محصول سال آینده خود را از دست داده اند. اگر از این کشاورزان حمایت نشود آنها نمی توانند مشکلات مالی و بی درآمدی را به مدت طولانی تحمل کنند. چرا که نگهداری باغ‌های پسته هزینه‌های سنگین دارد.

رئیس کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان‌ها افزود: بنابراین دولت باید حمایت جدی در این حوزه داشته باشد و وام‌ها را امهال کرده یا تسهیلات ارزان قیمت برای نگهداری باغ‌ها ارائه کند. در غیر این صورت کشاورزان توان نگهداری باغ‌ها را ندارند و آفت و خشکسالی درختان پسته را می‌خشکاند.

نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها در پاسخ به این سوال که در جنوب کرمان صفی‌جات کشت می‌شود و این با طبیعت استان کرمان مطابقت ندارد پاسخ داد: کشاورزان جنوب کرمان که به کشت صیفی‌جات می‌پردازند نیز دارای مشکلاتی هستند. کشاورزی ما اصولا بی برنامه است و برنامه ریزی خاصی برای هدایت کشاورزی وجود ندارد.

هاشمیان ادامه داد: به دلیل نبود برنامه‌ریزی کشاورزان آنچه را که بلد هستند را انجام می‌دهند تا زندگی خود را تامین کنند و به این فکر نمی کنند که خشکسالی وجود دارد. بنابراین این بر عهده دولت است که با تغییر الگوی کشت و آمایش سرزمینی برای هر منطقه محصول مناسب را پیشنهاد کند و با حمایت و آموزش مناسب این طرح‌ها را اجرایی کند.

وی افزود: بیشتر این کشاورزان خرده مالک هستند که توان شرکت در کلاس‌های آموزشی و اصلاح بنیادی کشاورزی را ندارند. بنابراین دولت باید در کنار تغییر الگوی کشت، کلاس‌های آموزشی را برای کشاورزان برگزار کند.

هاشمیان در خصوص نقش  کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان‌ها در حمایت از کشاورزان گفت: متاسفانه به جایگاه شوراها و شورای عالی استان‌ها آنچنان که در قانون اساسی آمده است در جنبه عملکردی توجهی نشده است و از آنجایی که شوراها نقش اجرایی ندارند نمی توانند تاثیر زیادی بگذارند. چرا که در این زمینه قانون و آیین نامه لازم وجود دارد اما اجرایی نمی شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی