نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها: افزایش قیمت شن و ماسه به اقتصاد شهرداری ها ضربه زده است/ تاخیر 15 ساله در احداث جاده ۳۳ کیلومتری فراشبند به فیروز آباد
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
محمد احمدی

احمدی با بیان اینکه در طول 10 ماه سه بار اجازه گران شدن شن و ماسه را به کارخانه‌داران تولید شن و ماسه داده شده است افزود: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سایر نهادهایی که به صورت خودگردان بودجه عمرانی خود را تامین می‌کنند از این تصمیمات متضرر می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استانها محمد احمدی نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها در نطق پیش از دستور خود در سی و نهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد گفت: امروز و در این جایگاه به عنوان یکی از نمایندگان شورای اسلامی استان فارس و بر اساس سوگندی که یاد کرده ام می‌خواهم عقده‌ای که در دل حقیر و ناشی از درد و رنج مردمان کشورم جای گرفته را بگشایم.

وی افزود: می‌خواهم گلایه وار به مسئولان اجرائی و قانونگذار بگویم مگر نه اینکه شوراهای اسلامی با الهام از آیات وحی الهی (وامرهم شوری بینهم ) و بر اساس نص صریح قانون اساسی و برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم و بنا به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان با نظارت شورائی به نام شورای روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان صورت می‌گیرد و به منظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی و رفاهی استان‌ها و نظارت بر اجرای هماهنگ آن، شورای عالی استان‌ها مرکب از نمایندگان شوراهای استان‌های کشور تشکیل گردیده است.

احمدی ادامه داد: اما آیا به واقع این تعاریف فقط در راستای عمل سوری به قانون اساسی بوده یا نه؟ و به واقع شوراهای اسلامی تشکیل گردیدند، چون از ارکان تصمیم گیری در اداره امور کشورند؟ کاش کسی این را بشنود و پاسخی قاطع به این سوال مهم دهد. وظایف متنوع و متعددی در باب شوراهای اسلامی تشکیل شده در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تعریف گردیده لیکن به نظر می‌رسد نه خود قانونگذار و نه دولتمردان به این تعاریف قانونی اعتقادی ندارند.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: چرا که شوراهای اسلامی در رده‌های مختلف و بر اساس وظایف تعریفی سعی در انجام وظیفه خود می‌نمایند لیکن به دلیل عدم استقلال در امورات و عدم قدرت دفاع از عملکرد خود در برابر دولت و مجلس و به دلیل اینکه در قانون به صراحت مشخص نشده که متولی واقعی شوراها کدام قوه می‌باشد. عمل این شوراها بخصوص شوراهای شهر تنها در امور مربوط به شهرداری‌ها آنهم در طی فرایند تطبيق قوانین قابلیت اجرا دارد و لاغیر.

وی بیان کرد: تورم و گرانی‌های افسار گسیخته به طرز وحشتناکی زندگی مردم را به بدترین شرایط ممکن رسانیده است. یکی از این مشکلات را امروزه در حوزه مسکن شاهد هستیم که به نظر می‌رسد مقتدر اصلی این تورم در حوزه مسکن متاسفانه تصمیم‌گیران اجرایی در این وادی و در راس آن دولت است.

احمدی تصریح کرد: بی‌تدبیری مسئولان حوزه صنعت ساختمان و عدم نظارت آن‌ها در کنترل بی رو به قیمت از یک سو و نگاه حریصانه آن‌ها به جیب مردم از سوی دیگر باعث شده است که آن‌ها نتوانند این بازار افسار گسیخته را کنترل نمایند، چرا که خود ایشان راحت‌ترین راه ممکن را در کنترل قیمت مسکن به زعم خودشان گران نمودن مصالح ساختمانی می‌دانند.

این عضو شورای عالی استان‌ها ادامه داد: تاسف بار است تصمیم‌گیران حوزه صنعت، معدن و تجارت که برای پر کردن جیب عده‌ای معدود در طی ده ماه سه بار اجازه گران شدن شن و ماسه را به کارخانه‌داران تولید شن و ماسه می‌دهند. با یک حساب سر انگشتی به راحتی می‌توانیم بینیم که این تصمیمات غلط چه تاثیر فاجعه باری بر حوزه مسکن و راه و عمران خواهد داشت.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها افزود: از تمامی دستگاه‌های نظارتی توقع دارم به جد پیگیر این گرانی باشند که آسایش و سایه سر مردم را هدف قرار داده است و قیمت شن و ماسه و سیمان، آجر، میلگرد و پروفیل و سایر مصالح ساختمانی مساوی است با گرانی مسکن که تمامی آرزوهای جوانان بی خانه را بر باد می‌دهد. شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سایر نهادهایی که به صورت خودگردان بودجه عمرانی خود را تامین می‌کنند از این تصمیمات نابخردانه متضرر می‌شوند.

وی با بیان اینکه کارمندان دولت در حال جان دادن تدریجی هستند تصریح کرد: دولت مردان، مجلس نشینان، مسئولان سازمان برنامه و بودجه کشور منتظر یک فاجعه در زندگی کارمندان دولت باشید. ابتدای سال ۱۵ درصد به حقوق ایشان اضافه شد بیش از سی درصد از حقوق ایشان به دلیل افزایش نرخ مالیات، بیمه و سایر خدمات کسر گردید. عملا به نظر می‌رسد چیزی که به حقوق آنها اضافه نشد، هیچ، ۱۵ درصد دیگر از حقوق آنها نیز نسبت به سال قبل کمتر گردیده است. آخر مگر این کارمندان در این مملکت زندگی نمی‌کنند؟

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه زمانی استان فارس بزرگترین تولید کننده محصولات کشاورزی در کشور بود گفت: سال‌ها مقام اول تولید گندم از آن فارسیان بود و همین کشاورزان فارسی بودند که با زجر و ذلت کشور را به مرز خود کفایی گندم رساندند، اما آیا امروز هم با این هزینه‌های سرسام‌آور می‌توانیم به مانند قبل به کشاورزی و کشاورزان امید داشته باشیم؟

وی افزود: متاسفانه چند سالی است که خرید تضمینی آنگونه که باید صورت نمی‌گیرد، محصولات کشاورزی که متاسفانه به دلیل گرانی نهاده‌های زراعی و قیمت سرسام آور بذر و کود و سموم دفع آفات در حد بسیار نازلی تولید می‌شوند دیگر فروشی ندارند و کشاورزان را به قهقرای بدبختی و بدهی و بسیاری را به زندان برده است. لذا از وزیر محترم کشاورزی می‌خواهم به جد و به فوریت به فریاد کشاورزان در سراسر کشور بخصوص استان فارس برسند. از وضعیت صنعت کار در فارس که بگذریم. به وضعیت تاسف انگیز حوزه راه در استان فارس می‌رسیم.

احمدی بیان داشت: پیچ و خم جاده‌های گرسنه به خون جوانان و مردان نیک سیرت فارس هر روز جان تعدادی را می‌گیرد همین دیروز در جاده‌های کازرون در یک فقره تصادف ۹ نفر کشته و مصدوم به جای ماند چه کسی جوابگوی خون ایشان است و از وزیر محترم راه و شهرسازی می‌پرسم سهم بزرگراهی و آزادراهی فارس چه میزان است؟

وی افزود: واقعا خجالت‌زده‌ام که بگویم فارس که از انتهای آن شهرستان مهر تا خروجی آن به استان اصفهان ۱۲ ساعت مسافت است در کشور ضعیف ترین استان در برخورداری از آزاد راه و بزرگراه است. جاده‌ای به طول ۳۳ کیلومتر که فراشبند را به فیروز آباد می‌رساند ۱۵ سال است که در حال ساخت و هنوز به بهره برداری نرسیده است.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی