نماینده استان خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها: باوجود تولید 80 درصد زعفران جهان سیاست گذار نیستیم / هنوز بخش عمده ای از زعفران فله ای صادر‌ می‌شود
سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
علی محمد اله یاری

اله یاری با بیان اینکه زعفران محصول استراتژیک و ارز آوری برای کشور محسوب‌ می‌شود گفت: با وجود تولید 80 درصد زعفران دنیا برنامه ریزی درستی در این زمینه نداریم و محصولات پایین تر از قیمت جهانی صادر‌ می‌شوند.

علی محمد اله یاری رئیس شورای استان خراسان رضوی و نماینده این استان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به وضعیت کشت محصول زعفران در این استان گفت: زعفران یکی از محصولات مهم و ارز آور کشور است که سال‌های طولانی است در ایران و به ویژه استان خراسان رضوی کشت‌ می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد زعفران جهان در خراسان رضوی کشت‌ می‌شود تصریح کرد: متاسفانه به دلیل مشکلاتی در حوزه تولید، بسته‌بندی و صادرات تولید کاهش‌ می‌یابد و با وجود اینکه محصول زعفران ارزش ویژه‌ای در دنیا دارد متاسفانه به آن توجه نمی‌شود.

رئیس استان شورای خراسان رضوی افزود: از آنجایی که این محصول باید در زمان خاصی جمع‌آوری شود و جمع آوری و جداسازی آن با زحمت بسیاری همراه است متاسفانه کار را مشکل‌تر کرده است و بخشی از محصول از بین‌ می‌رود به طوری که دارای افت قیمت شدید‌ می‌شود و در نتیجه کشاورزان متضرر‌ می‌شوند.

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: برابر برآورد کارشناسان در حال حاضر یک کیلو زعفران بیش از 12 میلیون تومان هزینه دارد در حالی که خرید آن زیر 10 میلیون تومان معامله‌ می‌شود و این سبب شده است بسیاری از کشاورزان محصول را رها کرده و توان جمع آوری آن را نداشته باشند.

اله یاری اضافه کرد: زعفران به دلیل استفاده در صنعت غذا و دارو مزیت‌های ویژه‌ای دارد. به ویژه در صنعت دارو که ماده‌ای به نام کروسین از آن استخراج‌ می‌شود و در درمان افسردگی و کاهش اضطراب نقش دارد.

وی با تاکید بر ارزش و اهمیت زعفران بیان کرد: متاسفانه توجهی مناسبی به این حوزه نمی‌شود در حالی که جایگاه زعفران به ویژه جایگاه صادراتی آن بسیار مهم است.

رئیس شورای استان خراسان رضوی توضیح داد: از دیگر مشکلات حوزه کشت و برداشت زعفران عدم مکانیزاسیون کشت و برداشت زعفران است. باوجود این که زعفران محصول گران قیمتی است و برداشت آن زحمت و دقت زیادی را‌ می‌طلبد اما تاکنون اقدامات مهمی در جهت مکانیزاسیون تولید زعفران صورت نگرفته است از این رو برداشت و جداسازی زعفران باید به صورت دستی انجام شود و نیاز به نیروی کار دارد. همین موضوع هزینه برداشت زعفران را بالا‌ می‌برد.

اله یاری ادامه داد: اخیرا شاهد اقداماتی در جهت مکانیزه کردن برداشت زعفران هستیم اما در ابتدای راه هستیم و هنوز آزمایش خود را پشت سر نگذاشته و به تولید انبوه نرسیده است که امیدواریم این مسیر به سرعت طی شود.

نماینده استان خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: موضوع بعدی راندمان پایین تولید است که سبب‌ می‌شود هزینه تولید بالا رود و از آنجایی که کشورهای دیگر هم وارد عرصه تولید زعفران شده‌اند‌ می‌تواند ما را در رقابت به عقب براند و جایگاه جهانی خود را از دست بدهیم.

وی بیان کرد: زعفران محصول بسیار مهم، ارز آور و استراتژیکی است که سال‌ها به دلیل نبود برنامه‌ریزی درست مورد بی‌مهری قرار گرفته است. ما نیازمند یک برنامه منسجم و هماهنگ برای توسعه تولید و صادرات این محصول نیاز داریم. چرا که در حال حاضر فروش اغلب به صورت فله‌ای است و اگر بسته‌بندی انجام شود به صورت سلیقه فردی است.

رئیس شورای استان خراسان رضوی پیشنهاد کرد: ابتدا باید الگوی کشت محصول در همه محصولات کشاورزی به ویژه زعفران رعایت شود. با ترویج و آموزش تلاش گردد محصول در مناطقی کشت شود که دارای شرایط متناسب است و کیفیت محصول را بالا‌ می‌برد.

وی افزود: دومین مسئله توسعه و مکانیزه کردن کشت و برداشت محصولات است که به افزایش تولید و کاهش هزینه کمک‌ می‌کند.

اله یاری اضافه کرد: سومین مسئله آموزش است که در افزایش بهره‌وری و تولید محصول با کیفیت تاثیر زیادی دارد.

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها برندسازی محصولات را گام مهمی در توسعه صادرات دانست و بیان کرد: این برندسازی علاوه بر افزایش صادرات محصول که منجر به افزایش ارزآوری‌ می‌شود نام زعفران را به نام ایران گره‌ می‌زند که از سوء استفاده کشورهای همسایه جلوگیری‌ می‌کند.

رئیس شورای خراسان رضوی یکسان سازی قیمت‌ها در زعفران را دارای اهمیت دانست و بیان داشت: باید تلاش شود زعفران ایران به همان قیمت که در جهان معامله‌ می‌شود فروخته شود. اینکه ما با قیمت ارزان و به صورت فله‌ای محصول را به فروش برسانیم و کشورهای دیگر با بسته بندی ارزش افزوده برای خود ایجاد کنند به ضرر ماست. در حالی که ما باید قیمت را طوری تنظیم کنیم که هم ارزش افزوده برای کشور ما باشد و هم دلال بازی و واسطه گری کشورها را به پایین‌ترین حد برسانیم.

وی ادامه داد: ما تولید کننده 80 درصد محصول زعفران جهان هستیم و در اصل زعفران بازار انحصاری ماست. از این رو‌ می‌توانیم سیاست گذار این محصول در جهان باشیم.

رئیس شورای استان خراسان رضوی تاکید کرد: حمایت‌های مالی و اعطای تسهیلات مالی ارزان‌ می‌تواند کشاورز را تامین کند تا مجبور نشود محصول خود را با قیمت ارزان به فروش برساند.

این عضو شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: علیرغم اینکه در سال جاری نمایندگان استان در مجلس تلاش زیادی کردند که زعفران به قیمت واقعی از کشاورز خریده شود متاسفانه با حضور دلال‌ها و نبود برنامه منسجم در حوزه تولید و صادرات محصول این اقدامات بی نتیجه ماند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی