نماینده ایجرود و ماهنشان در مجلس: ارتقای جایگاه شوراها در گرو حذف گلوگاه‌های نامطلوب است
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
سید مرتضی خاتمی

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: شوراها یکی از ارکان مهم و قوانین مترقی نظام جمهوری اسلامی هستند که نباید آنها را دست کم گرفت اما در مدت پنج دوره فعالیت کاری نمره قابل قبولی در سطح کشور نگرفته‌اند که باید گلوگاه‌ها و امتیازات نامطلوب را حذف کرد تا شوراها به جایگاه واقعی خود برسند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، سید مرتضی خاتمی نماینده مردم ایجرود و ماهنشان در مجلس شورای اسلامی شامگاه دوشنبه در جلسه هم‌اندیشی با اعضای شورای اسلامی استان زنجان افزود: وقتی در یک نظام اقتصادی رانتی و سوبسیدی زندگی می کنیم، همه جامعه متاثر از این فضای آلوده از جمله در بخش های مسکن، زمین و عناصر مرتبط با این مقوله بوده و بطور قطع با مشکل مواجه می شوند که بسیاری از شوراها و شهرداران از این ناحیه آسیب دیدند که کمترین آن مربوط به استان زنجان است.

وی اضافه کرد: بر این اساس باید به دنبال ریشه های بروز این مساله بود تا نهال به نسبت نوپای شوراهای شهر و روستا از تب و تاب نیفتند.

 این مسؤول ادامه داد: برای هم اندیشی، تقویت و هفکری شورا ها، به طرح خانه ملت اعتقاد داریم که در این راستا تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جمع آوری امضا خواهان دادن شکل قانونی به این موضوع هستند.

وی  اظهار داشت: مجلس شورای  اسلامی در اداوار گذشته در این خصوص اعلام آمادگی کرده بود که در صورت اختصاص زمین با شاکله آبرومندانه و پرداخت هزینه  و سپس ساخت و ساز آن انجام گیرد که نمایندگان کنونی مجلس به دنبال قانونی کردن این مهم هستند و امیدواریم گام‌های خوبی در این خصوص برداشته شود.

خاتمی افزود: متاسفانه در این استان جانشین پروری و نیرو سازی به درستی اتفاق نیفتاده است. البته می گویند که نیروهایی در سطح ملی می‌توانند ایفای نقش کنند اما نباید از این موضوع غافل شد.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی این استان را در حد نازل نگه داشته اند، گفت: اینکه از استان های مجاور بر این استان مدیریت کنند، شاید در سلب اعتماد به نفس مجموعه نیروهای مستعد که می توانند نقش بارزی داشته باشند، تاثیر منفی داشته باشد.

خاتمی در ارتباط با راه‌ها و محورهای مواصلاتی روستایی استان نیز افزود: استان در این زمینه دچار عقب افتادگی های مزمنی است. به ویژه در مناطق کوهستانی شهرستان ماهنشان که از ۸۰۰ کیلومتر آن حدود ۴۰۰ کیلومتر آسفالت نشده که بخشی از انجام این کار در قالب قرارداد منعقد شده است.

وی اظهار داشت: بر این مبنا برای راه‌های اصلی از ایمیدور کمک گرفته شده و این درحالی است که شاهراه‌ها استان را به هفت استان متصل می کند که تلاش می شود در  این بخش قدم های مثبتی برداشته شود.

نماینده مردم ایجرود و ماهنشان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اتاق های فکر و همفکری های شورایی ها و مشارکت دیگر افراد صاحب نظر می تواند ابتکاراتی در  توسعه این استان را به همراه داشته باشد که واقعیتی این است که سهم ناچیزی از در آمدها  به استان باز می گردد و از برگشت درآمدها بیست و هشتمین استان کشور هستیم.

وی با بیان اینکه شرایط و اقتضائات کشور  مشکلات اقتصادی را ایجاد کرده است، اضافه کرد: حتی بیمارستان هایی به دلیل عدم درآمد مالی، به واسطه درآمدهای بالای دیگر بیمارستان ها امور آنها سپری می شود و وضعیت اداره کشور اینگونه است اما می توان بخشی را با هدف گذاری تغییر و تاثیر گذار کرد .

خاتمی افزود: با توجه به قانون معادن در گذشته این مهم در استان به درستی  عمل نشده که در چهار سال گذشته تلاش شد شرکت هایی که دفاتر آنها خارج از استان فعالیت داشتند اکثر واریزی خود را در استان انجام دهند و در آمدها به استان باز گردد.

این مسئول، ارتقای سطح فرهنگی را زیر بنای اصلاح جامعه عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این مهم تاکید کردند و مطالعه کار مجلس یازدهم نیز با ظرافت و حکمت ۲ محور اقتصاد و فرهنگ را مورد توجه قرار داده اند که در بسیاری از اوقات از آنها غفلت می شود.

وی فرهنگ سازی را در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بسیار مهم بیان کرد و گفت: بسیاری از کشورها با فرهنگ سازی که انجام داده اند از بروز بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری کرده اند.

نماینده مردم ایجرود و ماهنشان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه راه اندازی پتروشیمی زنجان قدم هایی برداشته شد، گفت: امیدواریم از خلال تنگناهای ارزی ومالی کشور عبور کنیم، تا این پروژه پیشرفت خوبی داشته باشد و سهامداران خرد این مجموعه خوشحال شوند.

 عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: بحث تخصیص بودجه در زمان مناسب یکی از آسیب های جدی است که استان های سردسیر را دچار چالش می کند که حتی در وضعیت خوب بودجه ای نیز همین مساله نمود داشته که پس از مهر ماه پروژه ها فعال می  شود که خود معضلاتی را دارد.

وی با اشاره به موضوع بیکاری در خدابنده گفت: نمایندگان استان همه قسم شده اند، با  عزم  و با تشریک مساعی مشکلات را حل کنند اما ایجاد صنایع تبدیلی از محصولات گرانسنگ و سرمایه گذاری لازم می تواند تحولی را در این شهرستان ایجاد کند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی