نماینده استان مازندران در شورای عالی استان‌ها: مضرات ساخت سد فینسک بسیار بیشتر از فواید آن است/ توسعه کشاورزی در سمنان به قیمت نابودی مازندران
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
سید علی آقامیری

آقامیری با بیان اینکه مضرات ساخت سد فینسک بسیار بیشتر از فواید آن است گفت: از نظر کارشناسان ساخت سد فینسک با برنامه‌های توسعه پایدار و محیط زیست مخالف است.

سید علی آقامیری نماینده استان مازندران در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به آغاز ساختمان سد فینسک گفت: سد فینسک که اکنون در حال ساخت است و مخالفت های زیادی در پی داشته است در مرز میان استان سمنان و مازندران ساخته می‌شود و مشکلات بسیاری برای محیط زیست منطقه ایجاد می‌کند.

نماینده استان مازندران در شورای عالی استان‌ها بیان کرد: پیش از انقلاب در استان‌ مازندران مطالعات احداث سد سلیمان تنگه شروع شده بود که در سال 70 با نام سد شهید رجایی احداث شد.

وی افزود: سرچشمه سد شهید رجایی که 52 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی ساری، جویبار، نکا و میاندرود را آبیاری می‌کند فینسک است. یعنی 25 درصد از آب سد از فینسک تامین می‌شود.

آقامیری ادامه داد: اکنون برای ساخت سد فینسک قصد دارند سرچشه تامین آب سد شهید رجایی را به سمت سمنان تغییر مسیر بدهند. یعنی 25 درصد از ورودی سد کاسته می‌شود و به تبع آن تولید برق و کشاورزی پایین دست سد نیز کاهش می‌یابد. این اندازه سرمایه‌گذاری شده است و اکنون با این اقدام بازدهی سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهند.

عضو شورا شهر ساری تصریح کرد: فینسک به صورت اسمی‌25 درصد منابع آب سد را تامین می‌کند در صورتی که به صورت واقعی بخش عمده‌ای منابع آب زیر زمینی استان مازندران و به ویژه شهر ساری از فینسک تامین می‌شود.

وی ادامه داد: استان مازندران به اسم استان بارانی است در صورتی که ما در ساری دچار مشکل کمبود آب هستیم. اگر سد شهید رجایی نباشد ما در زمان کم آبی با مشکل مواجه می‌شویم.

آقامیری افزود: مشکل بعدی اثرات زیست محیطی است. به این معنی که با تغییر مسیر آب فینسک و خشک شدن منابع آب زیر زمینی جنگل‌ها، زمین‌های کشاورزی و باغ‌های مرکبات منطقه خشک می‌شود و ساخت مسیر انتقال آب و سد نیز سبب می‌شود بخش زیادی از جنگل نابود شود که منجر به تغییر محیط زیست منطقه می‌شود.

نماینده استان مازندران در شورای عالی استان‌ها بیان داشت: این درست نیست که برای آبرسانی به یک استان، استان دیگری را نابود کنیم. این برنامه ریزی از اساس غلط است. باید به این نکته نیز توجه کرد که سد فینسک برای استان سمنان نیز دستاوردی ندارد.

وی ادامه داد: نیاز سمنان به آب هم ناشی از برنامه ریزی غلط است. در سمنان شهرک‌های صنعتی زیادی ایجاد شده است که نیاز استان به آب را افزایش داد و برای برطرف کردن مشکل این برنامه‌ریزی حالا می‌خواهند یک استان دیگر را نیز نابود کنند. از طرف دیگر ساخت سد فینسک برای افزایش کشت محصولات آب بر مانند هندوانه و انگور و ... است که با توسعه پایدار منافات دارد. چرا ما باید در استان کویری محصولات آب بر کشت کنیم؟

آقامیری با بیان اینکه کارشناسان زیادی با احداث سد فینسک مخالفت هستند، توضیح داد: مضرات ساخت سد فینسک بسیار بیشتر از فواید آن است. چرا باید اینقدر هزینه کنیم و در نهایت به مشکل بر بخوریم. شبیه کاری که در استان خوزستان برای احداث سد گتوند انجام شد و اکنون تبدیل به یک معضل زیست محیطی شده است.

وی پیشنهاد کرد به‌جای صرف هزینه‌های گزاف و نابودی محیط زیست منابع آب استان سمنان مدیریت شود تا کمبود آب این استان جبران شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی