توسط نماینده استان مازندران در شورای عالی استان ها صورت گرفت: تشریح جزئیات احداث پروژه های زباله سوز شمال کشور | انتقال زباله به منطقه چهاردانگه مشکلات زیادی ایجاد کرده است
سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
سید علی آقامیری

آقامیری درباره رفع مشکلات زباله های شمال کشور گفت: 2 ایستگاه زباله و کارخانه زباله سوز در نظر گرفته شده است که اولی در نوشهر 200 تنی و دیگری 450 تنی در ساری است.

سید علی آقامیری نماینده استان مازندران در شورای عالی استان ها درگفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با بیان اینکه زباله یکی از بحران ها و مشکلات جدی استان مازندران است اظهارداشت: مازندران به خاطر وضعیت جغرافیایی که در شمال کشور دارد. همه ساله میزبان میلیون ها نفر گردشگر و مسافر از سراسر کشور است که درتولید زباله در این استان نقش زیادی دارند.

وی در ادامه مطلب فوق گفت: براین اساس بودجه استانی نمی تواند جوابگوی نیازها باشد باید به صورت ملی بودجه ای برای رفع مشکلات زباله های این استان در نظر گرفته شود.

نماینده استان مازندران در شورای عالی استان ها در ادامه درباره وضعیت زباله های استان متبوعش بیان کرد: اکثر زباله های مازندران درحاشیه دریا دفن می شوند که این کار بسیار خطرناک است چرا که شیرآبه های آن داخل دریا و رودخانه ها می رود.

آقامیری افزود: در بالا دست مازندران زباله ها در درّه ها و چاله هایی که در دل جنگل و کوهستان وجود دارد؛ ریخته می شود و روی آن خاک می ریزند و زمین هایی که برای کشاورزی باید مصرف شود متاسفانه برای دفن زباله ها استفاده می شود و شیرابه های آن آب سفره های زیرزمینی را آلوده می کند.

وی با تاکید بر اینکه مدت هاست که در این خصوص چاره اندیشی کرده اند و 2 ایستگاه زباله و کارخانه زباله سوز در نظر گرفته اند که اولی در نوشهر 200 تنی و دیگری 450 تنی در ساری است گفت: درحال حاضر پیش بینی شده است که در رابطه با این کارخانه ها روزانه زباله ها جمع و درجای خودش تفکیک شود و به موادهای مختلف تبدیل شود. حتی از شیرآبه ها نیز می توان با تبدیل به عنوان آب کشاورزی استفاده کرد.

نماینده استان مازندران شورای عالی استان ها با اشاره به کارخانه زباله سوز شهر نوشهر و ساری بیان کرد: قرارداد این کارخانه ها در سال 91 با شرکت تدبیر و توسعه و سلامت امضا شده است. درسال 95 نیز محیط زیست مجوز این کارخانه ها را صادر کرده است. کارخانه نوشهر به مرحله پایانی خود رسیده و دوره آزمایشی خود را تمام کرده و در مورخه 22/5/1399 با حضور معاون برنامه ریزی رئیس جمهور آقای نوبخت و مسئولان استانی و محلی افتتاح شد .

آقامیری با بیان اینکه کارفرمای این کارخانه ها شهرداری ها هستند و مدیریت طرح با مهندسین مشاور یکم است و دستگاه ناظر نیز مهندیسین مشاور البرز است درخصوص هزینه های آن تصریح کرد: این قرارداد به صورت بی او تی (BOT) است. شرکت(tts) قرار داد بسته است که کنار هر کارخانه زباله سوز نیروگاه احداث کند و از طریق فروش برق، هزینه های خود را تامین نماید.

وی در ادامه سخنان خود نیز در خصوص احداث پروژه کارخانه زباله سوز ساری افزود: احداث پروژه کارخانه زباله سوز ساری نیز در بخش های مختلفی در حال پیگیری است. بخشی که، مسئولیت تهیه تجهیزات و دستگاه ها را برعهده دارد (tts) که حدود 80 درصد تجهیزات آن آمده است. پیشرفت پروژه برای نصب این دستگاه ها نیز حدود 68 درصد است. بخش ابنیه که برعهده شهرداری است حدود 70 درصد پیشرفت کار دارد.

این عضو شورای عالی استان ها افزود: درصورتی که با همین روال کار پیش رود و اعتبار لازم را که به صورت ملی است و دولت باید تامین نماید و آقای دکتر نوبخت هم در بازدیدی که مورخه فوق از این پروژه عظیم داشته قولش را داده و به موقع تزریق شود می توان خوش بین بود که تا 2 ماه مانده به پایان سال این کارخانه نیز افتتاح شود.

آقا میری در پایان با تاکید بر اینکه تمام تلاش مسئولین بر این است که احداث این کارخانه هر چه سریع تر به سرانجام برسد افزود: در این مدت مردم منطقه محروم چهاردانگه از انتقال زباله به آن منطقه واقعا در مشکل هستند که امید می رود با احداث این کارخانه مشکل آن ها نیز مرتفع شود. از مسئولین نیز درخواست دارم واقعا مردم این منطقه را مورد لطف قرار داده و باید در بخش های دیگر مانند ساخت راه و خدمات های اجتماعی و کشاورزی و اشتغال این منطقه را بیشتر حمایت کرد که در طول ساخت این کارخانه مشکلات زیادی به لحاظ سلامتی و روحی و روانی برای آن ها پیش آمده است به نوعی جبران و دلجویی شود.

ضمنا از تلاش همه ی مسئولان استانی و شهرستانی (فرمانداری، شورا و شهرداری) و دست اندرکاران که با تلاش جدی و مضاعف دنبال به ثمر رساندن این پروژه ملی و اساسی هستند تشکر دارم.

انتهای پیام/2

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی