رئیس شورای اسلامی استان هرمزگان: مهارت آموزی دریا محور شود
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۴
جمال الدینی

رئیس شورای استان هرمزگان بر ضرورت ایجاد رشته‌های مرتبط با حوزه دریا، شیلات و تجارت تاکید کرد.

 نشست شورای استان هرمزگان با مدیرکل آموزش و پرورش استان برگزار شد. 

اعضای شورای استان در این نشست به بیان دغدغه‌ها و مطالبات شهرستان خود از جمله تقویت زیرساخت‌های آموزشی، حمایت از فرهنگیان استان، کمبود معلم، استخدام بومیان و افزایش هنرستان‌ها و کارگاه‌ها پرداختند. "عباس جمالدینی" رئیس شورای استان نیز ضمن طرح سوال از وضعیت بازماندگان تحصیل در هرمزگان بر ضرورت ایجاد رشته‌های مرتبط با حوزه دریا، شیلات و تجارت تاکید کرد. در ادامه نیز "منوچهر ضیایی" مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان گزارش جامعی از عملکرد این اداره کل ارائه کرد.

 

ضرورت مهارت‌محوری متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان

رئیس شورای استان هرمزگان در جلسه با مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان با تأکید بر ضرورت تبیین جایگاه شوراهای فرادست گفت: «در آغاز هر نشست تلاش ما بر این است که اهمیت و نقش شورای استان را برای مدیران و افکار عمومی تشریح کنیم؛ چراکه همواره با یک خلأ جدی در معرفی و شناساندن جایگاه شوراها مواجه بوده‌ایم.»

 

عباس جمال الدینی افزود: «شناخت واقعی مردم و مسئولان از ظرفیت شوراها، نقش مهمی در ارتقای کارآمدی آن دارد. مسیری که در پیش گرفته‌ایم، نیازمند نقد و همراهی است و ما نه‌تنها از نقدهای سازنده واهمه نداریم، بلکه آن را برای اصلاح مسیر خدمت‌رسانی ضروری می‌دانیم. هرمزگان خانه مردم ماست و هر تذکر و بحثی که مطرح می‌شود، با هدف اصلاح روندهای نادرست و در راستای وظیفه نظارتی شورای استان است.» رئیس شورای استان در ادامه با اشاره به اهمیت مبانی قانونی جایگاه شوراها گفت: «دو اصل مهم قانون اساسی به‌صراحت بر نقش شوراها تأکید دارد. اصل هفتم شوراهای اسلامی در سطوح مختلف ــ از شهر و شهرستان تا استان ــ را از ارکان تصمیم‌گیری کشور معرفی می‌کند. همچنین اصل یکصدم و ماده یک قانون تشکیلات شوراها بیان می‌کند که پیشبرد امور اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی و رفاهی باید با همکاری مردم و تحت نظارت شوراها انجام شود.»

 

جمال الدینی افزود: «این قوانین حدود وظایف، اختیارات، نحوه انتخاب و سلسله‌مراتب شوراها را روشن کرده و بر ضرورت حفظ وحدت ملی، تمامیت ارضی و تابعیت از قانون اساسی تأکید دارد. با این وجود، امروز باید از خود بپرسیم جایگاه نظارتی شورای استان در هرمزگان دقیقاً کجاست.» رئیس شورای استان تصریح کرد: « برای تحقق نقش واقعی شورا، باید وظایف و اختیارات آن بازتعریف و تقویت شود.» رئیس شورای استان هرمزگان در ادامه جلسه با تشریح ساختار انتخاباتی شوراهای کشور، فرایند شکل‌گیری شورای استان را توضیح داد.

 

او گفت: «نمایندگان شوراهای روستا و شهر پس از طی چند مرحله انتخاباتی، از سطح روستا و بخش تا شهرستان، در نهایت یک نماینده را به شورای استان معرفی می‌کنند. در شورای استان نیز رئیس، نایب‌رئیس، منشی و دو نماینده برای حضور در شورای عالی استان‌ها انتخاب می‌شوند.»

 

جمال الدینی تأکید کرد که ترکیب شورای استان به‌گونه‌ای طراحی شده که «رأی و نقش یک عضو از یک روستا با یک عضو از مرکز استان کاملاً برابر است». رئیس شورای استان با اشاره به اینکه بسیاری از اعضای فعلی پس از پایان دوره پنج‌ساله امکان حضور مجدد در شورا را نخواهند داشت، گفت: «به همین دلیل اعضای شورای استان معمولاً وابستگی سیاسی یا انتخاباتی ندارند و می‌توانند با صراحت بیشتری مسائل و مطالبات واقعی مردم را مطرح کنند.»

 

وی بخش دیگری از سخنان خود را به اهمیت آموزش و تربیت نیروی انسانی اختصاص داد و بیان کرد: «هیچ‌کس در اهمیت آموزش و پرورش برای توسعه پایدار تردید ندارد. نیروی انسانی کارآمد بزرگ‌ترین سرمایه هرمزگان است و تربیت این نسل، مسئولیتی مشترک میان آموزش و پرورش، دستگاه‌های اجرایی و مردم استان است.» وی ضمن قدردانی از تلاش‌های فرهنگیان و مدیران آموزشی استان در شرایط دشوار کنونی افزود: «با وجود همه محدودیت‌ها، مجموعه آموزش و پرورش و عوامل ستادی استان برای ارتقای جایگاه آموزشی هرمزگان تلاش‌های ارزشمندی انجام می‌دهند و این تلاش‌ها مورد قدردانی نمایندگان مردم در شورای استان است.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی