رئیس شورای اسلامی استان در سی و دومین اجلاس شورا: مدارس سنگی، ناوگان فرسوده و بحران آموزش عشایر، سه چالش اصلی چهارمحال و بختیاری
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۲

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی استان، عطااله حسین‌پور آقایی، رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، در سی و دومین اجلاس داخلی این شورا که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان برگزار شد، به بیان مشکلات و دغدغه‌های استانی و شهرستانی پرداخت

وی ضمن تقدیر از رویکردهای مثبت دولت در برخی حوزه‌ها، از جمله اولویت‌دهی به مدارس سنگی، خواستار تسریع و جدیت بیشتر در رفع مشکلات اساسی استان شد.

مدارس سنگی: اولویت خوب، نیاز به تسریع در اجرا رئیس شورای اسلامی استان با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری احتمالاً بیشترین مدارس سنگی را در کشور دارد، از اولویت‌گذاری دولت برای بازسازی این مدارس ابراز خرسندی کرد و گفت : “نیاز است که این مدارس در وقت خودش تخریب و بازسازی شوند.”

حسین‌پور آقایی، ظرفیت کارخانه‌ها و معادن منطقه را نیز مهم دانست و از شوراهای برنامه‌ریزی آموزش و پرورش شهرستان‌ها خواست تا با جامعه شورایی ارتباط برقرار کرده و از این ظرفیت‌ها بهره ببرند.

بحران آب در مدارس و ناوگان فرسوده ادارات: دو معضل جدی حسین‌پور در ادامه ، از حمایت مدیرکل آموزش و پرورش استان در شورای برنامه‌ریزی استان در خصوص موضوع کم‌آبی قدردانی کرد و به مشکلی جدی در مدارس مناطق دارای کمبود آب اشاره نمودو افزود تانکر آب به مدارس برده می شود، اما مدارس تانکر ذخیره نداشته و آب نیم ساعت تا یک ساعت معطل می‌شد تا با پمپاژ آبگیری کنند.” وی خواستار استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی، مدیریت بحران و سپاه برای حل این مشکل شد.

ناوگان حمل و نقل فرسوده ادارات استان، موضوع دیگری بود که به شدت مورد انتقاد رئیس شورا قرار گرفت. وی اظهار داشت: “متاسفانه ناوگان حمل و نقل ادارات ما همه فرسوده است و این فرسودگی دو برابر ماشین نو هزینه می‌تراشد.” او ابراز امیدواری کرد که ساماندهی ناوگان ادارات از برنامه‌های جدی مدیرکل آموزش و پرورش در ابتدای کار باشد.

آموزش و پرورش عشایر لردگان: فریاد کمبود و تبعیض حسین‌پور آقایی با اشاره به وضعیت فاجعه‌بار آموزش و پرورش عشایر شهرستان لردگان گفت: ۸۵ درصد جمعیت لردگان عشایر هستند، در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴، ۶۸ شیفت ابتدایی و ۷۷۹ ساعت اضافه کاری متوسطه بوده در حالی که با کمبود حدود ۱۰۰ نفر نیرو مواجه بوده ایم . در نقل و انتقالات متاسفانه، همان تعداد که ورودی بوده به همان تعداد خروجی بوده و کمبود سال گذشته اصلا دیده نشد.”

او با انتقاد شدید از اینکه عشایر به “سکوی استخدام” و سپس انتقال معلمان تبدیل شده‌اند، افزود: “نصف معلمان استان و حتی استان همجوار امسال با انتقالی به سمت اصفهان، از ظرفیت عشایر استفاده می‌کنند. نیرویی با دو سال سابقه، انتقالی گرفت و به خوزستان رفت. این واقعاً در حق دانش‌آموزان عشایر ظلم است.”

رئیس شورای استان به کمبود ۳۰ نیروی تربیت بدنی (در حالی که تنها ۴-۵ نیرو وجود دارد)، فقدان ساختمان اداری مستقل برای آموزش و پرورش عشایر (که در مکان استیجاری است)، و فروش سه باب منزل سازمانی (که امید نیروهای عشایر برای اسکان بود) اشاره کرد و گفت: “دیگر عشایر می‌شود همان چادری که به آن معروف است، یعنی باید در چادر ادامه دهند.”

توزیع ناعادلانه و بودجه‌های ناکافی حسین‌پور با تاکید بر کمبود فضای آموزشی و وجود مدارس ضمیمه کانکس در لردگان، خواستار دیدگاه عدالت‌محور در توزیع مدارس و امکانات در کل استان شد و از تمرکز امکانات در یک شهرستان خاص گلایه کرد.

وی همچنین به بودجه‌های اندک تخصیص یافته برای ساخت سرویس‌های بهداشتی در مدارس اشاره کرد و گفت: “این بودجه‌ها با تورم امروز کفاف ساخت یک دستشویی کوچک را هم نمی‌دهند. باید بودجه‌ها سازماندهی و مدارس اولویت‌بندی شوند؛ ریختن ۵ یا ۱۰ میلیون تومان به حساب هر مدرسه دردی را دوا نمی‌کند.”

وی در پایان خواست تا به وضعیت خانه معلم شهرستان لردگان رسیدگی شود، زیرا این وضعیت “زیبنده شهرستان نیست.”

پایان پیام/

 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی