
علی رضاییان، گفت: آموزش در ایران بهطور آشکار طبقاتی شده است. مدارس خاص و غیرانتفاعی عمدتاً در اختیار دهکهای بالاتر است و مدارس دولتی به طبقات پایینتر سپرده شدهاند. نتایج کنکور نشان داد بیشترین قبولیها از مدارس خاص و مناطق برخوردار بوده، در حالیکه مدارس دولتی و مناطق محروم سهم بسیار ناچیزی داشتهاند.
علی رضاییان، نماینده استان لرستان در شورای عالی استانها در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی شورای عالی استانها با انتقاد از گسترش نابرابریهای اجتماعی و آموزشی در کشور، گفت: امروز جامعه با مسائل و مشکلات تلنبارشده و مضاعف و ابر چالش های حل نشده روبروست؛ از یک سو با توزیع ناعادلانه ثروت در جامعه مواجهه هستیم و از سوی دیگر نابرابری های منبعث از این چالش، همچون نابرابری آموزشی موجبات تداوم وضعیتی را فراهم نموده است که جامعه را رنجور نموده است و تبعات این رنج را مردم پرداخت می نمایند.
وی افزود: توزیع ناعادلانه ثروت در کشور موجب شکل گیری مادرشهر-اقمار شده است. از یکطرف کلان شهرهایی تقریبا برخوردار و از طرف دیگر اقمارهایی توسعه نیافته شکل گرفته که تحت عنوان مناطق حاشیه ای سرشار از استعداد اما به دلیل محرومیتهای مضاعف، فرصت رقابت و شکوفایی پیدا نمیکنند.
عضو شورای عالی استانها با اشاره به وضعیت آموزش در کشور، خاطرنشان کرد: آموزش در ایران بهطور آشکار طبقاتی شده است. مدارس خاص و غیرانتفاعی عمدتاً در اختیار دهکهای بالاتر است و مدارس دولتی به طبقات پایینتر سپرده شدهاند. نتایج کنکور نشان داد بیشترین قبولیها از مدارس خاص و مناطق برخوردار بوده، در حالیکه مدارس دولتی و مناطق محروم سهم بسیار ناچیزی داشتهاند. این دادهها آینهای روشن از وضعیت جامعه است و نشان میدهد که چگونه توزیع ناعادلانه ثروت تداوم نابرابری را رقم می زند و زیر پوست شهر چه میگذرد.
وی اضافه کرد: مشاهدات میدانی و تجارب زیسته نیز نشان می دهد که حتی مدارس خاص و غیرانتفاعی در مناطق محروم نتوانسته اند که نقشی مشابه همتایان خود در مناطق برخوردار را ایفا نمایند. و این مساله به ضعف زیرساخت ها و شکاف بین مناطق درجه یک تا سه کشور برمی گردد.
رضاییان، بیان کرد: چنین نابرابریهایی موجب قطبیسازی و بیاعتمادی اجتماعی میشود. وقتی جوانان مناطق محروم خود را از رقابت محروم میبینند، دچار سرخوردگی و بدبینی میشوند. از سوی دیگر، در آموزش عالی هم شاهدوضعیت مشابه هستیم؛ تبعیض در ورود به دانشگاه ها حتی داد مسئولین را نیز در آورده است. نتیجه این چرخه معیوب آن است که نفرات برتر کنکور، پس از قبولی، کشور را ترک میکنند و دیگر بازنمیگردند. این مهم ذیل پدیده مهاجرت قابل تبیین نیست، و موجب تهیشدن جامعه از سرمایه های ارزشمند انسانی است.
نماینده لرستان در شورای عالی استانها تأکید کرد: مدارس دولتی امروز عملاً از کیفیت آموزش خالی شدهاند و مناطق محروم دوبار زیان میبینند؛ هم از توزیع ناعادلانه ثروت و هم از ضعف ساختار آموزشی. این زنگ خطری جدی برای آینده کشور است.
وی با بیان اینکه تلاش برای رفع تبعیض از وظایف شورای عالی استانهاست، ابراز داشت: انتظار داریم مجلس، دولت، نظام شورایی و حتی قوه قضاییه به این مسأله ورود کنند و برای آن راهحلی علمی و عملیاتی بیابند. لازم است زمینه ی حضور جامعهشناسان و متخصصان در تدوین سیاستهای عادلانه برای بازتوزیع فرصتها فراهم شود.
رضاییان در پایان، گفت: اگر دولت واقعاً مدعی شنیدن صدای بیصدایان است، اکنون زمان عمل فرا رسیده است. شکاف طبقاتی در آموزش جامعه را از درون تهدید و تهی میکند و بیتوجهی به آن خسارتی جبرانناپذیر در پی خواهد داشت.
پایان پیام/