
حسین روحی با اشاره به معضلات راه های مواصلاتی و جاده های خراسان جنوبی، گفت: راهحل در نگاه ملی به پروژههای جادهای شرق کشور است. باید این طرحها در ردیف پروژههای ملی قرار گیرند.
حسین روحی، نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استانها در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی شورای عالی استانها، گفت: جادههای این استان، بهعنوان محور ارتباطی شرق کشور، سالهاست در سایه کمبود بودجه و بیتوجهی، از توسعه بازماندهاند.
وی با اشاره به محورهایی چون بیرجند–قاین، بیرجند–نهبندان و سربیشه–درح، تأکید کرد که بسیاری از این مسیرها هنوز تکباند هستند و عرض جاده پاسخگوی حجم بالای تردد نیست. همین ضعف زیرساختی باعث شده آمار تصادفات در برخی از این جادهها بالاتر از میانگین کشوری باشد.
عضو شورای عالی استانها، فرسودگی آسفالت و کمبود شانه ایمن را از دیگر مشکلات برشمرد و اظهار داشت: این شرایط نهتنها جان مردم را تهدید میکند، بلکه اقتصاد استان را نیز تحت فشار قرار داده است. محصولات کشاورزی بهسختی و با هزینه بیشتر به بازار میرسند، معادن با مشکل حملونقل مواجهاند و گردشگران نیز در انتخاب مسیر سفر به خراسان جنوبی مردد میشوند.
روحی به موقعیت مرزی استان با افغانستان اشاره کرد و مرز ماهیرود را فرصتی بزرگ برای تجارت و ترانزیت کالا دانست؛ فرصتی که به دلیل ضعف جادههای منتهی به آن، کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: بسیاری از رانندگان ترانزیت ترجیح میدهند مسیرهای دیگر را انتخاب کنند، چون جادههای استان ایمنی و سرعت کافی ندارند.
نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استانها، تصریح کرد: راهحل در نگاه ملی به پروژههای جادهای شرق کشور است. باید این طرحها در ردیف پروژههای ملی قرار گیرند، بودجه نگهداری و روکش جادههای روستایی افزایش یابد و از ظرفیت سرمایهگذاری بخش خصوصی و حتی همکاریهای بینالمللی برای توسعه زیرساختها استفاده شود.
روحی در پایان تأکید کرد: هر کیلومتر جادهای که امروز ساخته یا بازسازی شود، فردا میتواند جان انسانی را نجات دهد و اقتصاد خانوادهای را رونق بخشد. توسعه خراسان جنوبی با توسعه جادههایش ممکن است.
پایان پیام/