
هاشم بانشی، گفت: عزم جدی برای کاهش آلودگی هوا وجود ندارد و هر دستگاهی حل آن را بر گردن دیگری و بیشتر اوقات بر گردن شهرداری میاندازد.
گزارش/
مدارس اصفهان غیرحضوری شد. ادارات تهران تعطیل شد. شهروندان از تردد غیرضروری خودداری کنند. ماسک فیلتردار بزنید.
اینها بخشی از خبرهای تکراری فصل سرد سال است؛ ماههایی که آلودگی هوا به اوج خود میرسد و سالهاست راهکار مناسبی جز همین موارد اندیشیده نشده است.
اما آیا واقعاً بحران آلودگی هوا هیچ راهحلی جز آرزوی باد و باران و تعطیلی مدارس و ادارات ندارد؟ پس چرا برخی شهرهای آلوده دنیا در این سالها توانستهاند تا حد زیادی بر آن غلبه کنند؟
برای پاسخ به این سوالات سراغ هاشم بانشی رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استانها رفتهایم و پرسشهایمان را با او در میان گذاشتهایم.
.......................................
هاشم بانشی در این گفتوگو، با اشاره به بحران آلودگی هوا در اکثر کلانشهرهای کشور، گفت: آلودگی هوا با سلامت و جان مردم بازی میکند و این چیزی نیست که بتوان بیتفاوت از کنار آن گذشت.
وی افزود: این که تنها کار ما تعطیلی و آرزوی باد و باران باشد، زیبنده نیست؛ تعطیلی یک مسکن است که آن هم اثر خود را از دست داده است. باید توجه داشت که ۱۴ دستگاه به صورت مستقیم و ۱۹ دستگاه به صورت غیرمستقیم موظف به اجرای برنامههای قانون هوای پاک شدهاند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استانها اظهار داشت: بسیاری موارد قانون هوای پاک همچون نصب فیلتر دوده یا نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به بهانه تحریمها و یا کمبود بودجه به فراموشی سپرده شدهاست.
بانشی خاطرنشان کرد: متأسفانه این روزها آلودگی هوا به مشکل عادی تبدیل شده و نفس مردم را به شماره انداخته است؛ مطابق آمار سالانه ۴ تا ۵ هزار نفر فقط در تهران به دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا، جان خود را از دست میدهند.
وی ادامه داد: مثل اینکه دیگر عزم جدی برای کاهش آلودگی هوا وجود ندارد و هر دستگاهی حل آن را بر گردن دیگری و بیشتر اوقات بر گردن شهرداری میاندازد. اما بهتر است بدانید که طبق قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶، وظیفه نظارت بر عملکرد دستگاههای ذی ربط برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است و بیشترین سهم فعالیتها مربوط به وزارتخانههای کشور، صمت، نفت و نیرو است.
نماینده استان فارس در شورای عالی استانها، تصریح کرد: نوسازی و افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی، افزایش کیفیت خودروهای داخلی، نبود صنایع آلاینده در شهرها، افزایش نظارت بر آلایندگی منابع ساکن و متحرک، از برنامههایی است که باید در راستای کاهش آلودگی هوا اجرایی شوند.
بانشی در پایان با بیان اینکه آلودگی هوا هم ضرر جانی و هم مالی دارد، عنوان کرد: قطعاً بحران آلودگی هوا راهکار دارد اما باید اراده کافی برای آن وجود داشته باشد و تمام نهادهایی که مطابق با قانون هوای پاک در این زمینه، مسئولیت دارند به وظایف خود عمل کنند و از آن طفره نروند.
پایان پیام/