نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها: کنکور، طبقاتی شده است/ ۹۳ درصد رتبه‌های برتر کنکور از مدارس خاص، زنگ خطری است که باید شنیده شود
سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
بیگی

بیگی گفت: متأسفانه کنکور، طبقاتی شده و رقابت در آن بسیار نابرابر است؛ به نحوی که تجمع رتبه‌های برتر در کلان‌شهرها است و مناطق محروم و مدارس دولتی، مورد تبعیض واقع شده‌اند.

حمدالله بیگی نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به انتشار نتایج کنکور سراسری، گفت: همان‌گونه که مشاهده کردید، ۹۳ درصد از رتبه‌های برتر کنکور در گروه‌های آزمونی مختلف از مدارس خاص مانند سمپاد، نمونه دولتی و غیرانتفاعی بودند و سهم مدارس دولتی تنها یک نفر بود و این وضعیت واقعا نگران‌کننده است و زنگ خطری است که باید شنیده شود.

وی افزود: متأسفانه کنکور، طبقاتی شده و رقابت در آن بسیار نابرابر است؛ به نحوی که تجمع رتبه‌های برتر در کلان‌شهرها است و مناطق محروم و مدارس دولتی، مورد تبعیض واقع شده‌اند.

عضو شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: از رئیس‌جمهور محترم که خوشبختانه به موضوع عدالت و عدالت آموزشی نگاه ویژه دارند توقع می‌رود دغدغه دانش‌آموزان مناطق محروم را مورد توجه قرار دهد و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تأثیر معدل در کنکور که به افرایش بی‌عدالتی و نابرابری انجامیده، مورد بازنگری قرار گیرد.

بیگی خاطرنشان کرد: مدارس دولتی باید تقویت شوند و دبیران آموزش و پرورش که در مدارس خاص، تدریس می‌کنند، به حضور در مدارس دولتی نیز موظف باشند. همچنین اگر می‌خواهیم به سمت عدالت آموزشی حرکت کنیم باید دست مافیای کنکور قطع شود و در شیوه سوالات کنکور و امتحان نهایی نیز تجدید نظر شود.

وی توضیح داد: متأسفانه و به ویژه در این چند سال، سوالات کنکور و امتحان نهایی به نحوی است که کسانی که در مدارس خاص درس می‌خوانند و کلاس خصوصی و کلاس موسسات آموزشی می‌روند، می‌توانند از پس آن برآیند و حضور در این کلاس‌ها و موسسات هم هزینه زیادی می‌خواهد که قطعاً دانش‌آموزان مناطق محروم و دانش‌آموزانی که خانواده‌های آنان استطاعت مالی ندارند، نمی‌توانند آن را بپردازند و باز هم در کنکور عقب می‌مانند.

بیگی در پایان، گفت: امیدواریم در دولت چهاردهم موضوع عدالت آموزشی  جدی گرفته شود و خانواده‌ها و دانش‌آموزان، نگرانی کمتری از حیث کنکور و امتحان نهایی داشته باشند و شاهد عادلانه‌تر شدن رقابت باشیم. برای حرکت در این مسیر مهم، تقویت مدارس دولتی، تقویت مدارس مناطق محروم، برخورد قاطع با مافیای کنکور، تغییر در شیوه سوالات کنکور و حذف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تاثیر معدل که درخواست بسیاری از خانواده ها و دانش آموزان است، ضروری به نظر می رسد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی