آسیب شناسی عملکرد و بروز رسانی قوانین و تغییر در نگاه مدیران اجرایی کشور به شوراها ضروری است
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
حصیرباف

حصیرباف با اشاره به عقب ماندگی قانونی شوراها گفت: آسیب شناسی عملکرد و بروز رسانی قوانین و تغییر در نگاه مدیران اجرایی کشور به این نهاد شورا امری ضروری به نظر می‌رسد.

کوروش حصیرباف نماینده استان سمنان و عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها فرارسیدن روز نهم اردیبهشت ماه روز ملی شوراها را به همه اعضا شوراهای شهر و روستا در کشور تبریک گفت و عنوان کرد: شوراها یک اصل عقلی است و آموزه‌های دین اسلام در کتاب و سنت نیز بر آن صحه گذاشته است و از آیه «و امرهم شوری بینهم» تا منظومه فکری حضرت امام رحمت الله از اهمیت امر مشورت و شورا حکایت دارد.

عضو شورای شهر نمونه گردشگری بین المللی شهمیرزاد ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند: «توفیق شوراها سرمایه ارزشمند اعتماد عمومی را افزایش می‌بخشد و زمینه ساز حضور پر نشاط مردم در همه عرصه‌های پیشرفت و توسعه کشور می‌شود. نظام مردم سالار جمهوری اسلامی بر اساس حضور مردم شکل گرفت و تبلور آن هم نظام شورایی ان نمایندگان مردم در تصمیم سازی و تصمیم گیری موثر بوده است».

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: این مجموعه حدود ۱۲۶ هزار نفری اعضا شوراهای شهر و روستا در کشور با تنوع قومی، مذهبی، فکری و سیاسی بی واسطه‌ترین حلقه ارتباط مردم با حاکمیت است که این ظرفیت ارزشمند می‌تواند در پیشرفت و توسعه کشور بسیار موثر باشد.

حصیرباف تصریح کرد: تقویت مشارکت مردم در تعیین سرنوشتشان با انتخاب اعضای شوراهای اسلامی که در اصل ۶ و۷ قانون اساسی از ارکان تصمیم‌گیری اداره امور کشور ذکر کرده است و دراصل یک صدم تا یکصد و ششم وظایف و چگونگی انتخاب و سایر مسایل مرتبط شوراها مشخص گردیده است که با یک وقفه ۲۰ ساله اول پس از پیروزی انقلاب در ۹ اردیبهشت ۱۳۷۸به طور رسمی برای تحقق بخشی از حاکمیت مردم که عمل شدن ان در گرو فعالیت شوراها بود اغاز به‌کار کردند.

عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: اکنون پس از گذشت چند سال از آغاز به کار شوراها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند و آسیب شناسی عملکرد و بروز رسانی اصلاح قوانین و تغییر در نگاه مدیران اجرایی کشور به این نهاد اجتماعی امری ضروری به نظر می‌رسد.

وی اظهار کرد: بدون تردید نوع برخورد جامعه با بررسی مسائلی از جمله «مبانی و بستر‌های قانونی و حقوقی، تحقق رفتارهای شورایی برای اعضا شورا با توجه به اینکه شوراها یک نهاد جمعی تصمیم گیری مبنی بر دموکراسی خواهد بود، ارتباط بین شوراها و سایر دستگاهای اجرایی و چالش حفظ قدرت از یک سو و کسب جایگاه واقعی شوراها از سوی دیگر، فراهم نمودن بستر‌های فرهنگی و اجتماعی، فعالیت شوراها و همراهی مردم با شوراها به شرح ذیل تقویت و تضعیف نهاد شورا و چشم انداز آینده این نهاد در اداره امور کشور بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی اظهار کرد: خدمت صادقانه و خالصانه بر پایه عدالت به مردم و تصمیم‌گیری در حوزه وظایف و اختیارات شوراها را براساس آیه شریفه «وامرهم شورا بینهم» را بیش از پیش در دوره ششم شوراها مورد تاکید قرار دادند.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به عملکرد خود در شورای عالی استان ها گفت: فعالیت‌هایی از جمله «حضور در محل حادثه ریزش ساختمان مترو پل آبادان به عنوان نماینده شورای کشور و تهیه گزارش، کارشناسی و آسیب شناسی این حادثه، 2. بررسی پیشنهادات اصلاح قانون ۹۹ و ۱۰۰ شهرداری‌ها در خصوص نظارت بر ساخت و ساز و جلوگیری از تخلفات ساختمانی در شهرها و پیشنهاد اصلاح قانون ماده ۷ حفظ و احیا باغ و توسعه فضای سبز 3. تهیه طرح و دستور العمل اجرایی و آیین نامه با همکاری اعضا محترم شورای استان در راستای اصلاح قوانین شوراها با موضوعیت نحوه انتخاب شهرداران و چگونگی شرایط عضویت در شورا‌ها و موضوع ارتقا اگاهی و آموزش اعضا و پیگیری درخواست حضور اعضا در کمیسیون‌ها و شوراهای برنامه‌ریزی و تامین و ترافیک استانی و شهرستانی با حق رای مکاتبات با وزیر نیرو در خصوص مشکلات کمبود آب استان و وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در خصوص موضوع کمبود زیر ساخت‌های مورد نیاز گردشگری دو شهر نمونه گردشگری بین الملی شهمیرزاد و بسطام و موضوع آزادسازی کاروان‌سرای شاه عباسی مرکز استان و وزیر آموزش و پرورش و درخواست احداث اردوگاه ملی دانش آموزی و مشکلات پروژهای نیمه تمام وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه‌های استان و توسعه آن و موضوع تامین مسکن  و وزیر جهاد کشاورزی در خصوص،اعتبارات تامین منابع مالی در مدیریت اب و اجرای سیستم‌های نوین ابیاری، دیدار با رییس جمهور محترم و رئیس مجلس و نمایندگان فراکسیون مدیریت شهری مجلس با موضوع تصویب قانون یکپارچه مدیریت شهری (حکم رانی مردمی) پیگیری موضوعات در بخش، مشکلات در حمل ونقل عمومی و تامین امکانات لازم در کاهش آلودگی‌ها و مدیریت مهندسی ترافیک شهرها و مسائل و مشکلات در این بخش در کمیسیون حمل ونقل و عمران بررسی لایحه مهم پیشنهاد آسیب‌های فرو نشست زمین در کشور و راهکارهای پیشگیری آن، انجام شده است.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی