نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها: فرمانداران و بخشداران در دولت مردمی باید در عمل شورا باور و شورا یاور باشند
چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
نوروززاده

نوروززاده با اشاره به توجه رئیس جمهور به شوراها گفت: بدنه دولت باید با اقتدا به نگاه رئیس جمهور به شوراها، شوراباور و شورایاور باشند و از نگاه بالا به پایین دست بردارند.

وحید نوروز زاده نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه شوراها از جمله دموکراتيک‌ترين و مردمي‌ترين نهادهای کشور است گفت: از همین رو و با توجه به وظايف آن‌ها در زمینه توسعه، عمران و آباداني، عملکرد آن‌ها براي توده مردم بسيار ملموس و مهم است.

وی افزود: شوراهاي شهر و روستا به منزله پارلمان‌هاي محلي نقشي جدي در ارتقاي مردم سالاري در چند سال گذشته داشته‌اند به همين دليل کارآمدي آن باعث افزايش کارآيي نظام جمهوري اسلامي ايران مي‌گردد. بنابراين شوراها در جهت تقويت روحيه مشاركت جويانه مردمي و كاهش تصدي دولت و انتقال خواسته‌هاي مردمي و تمركززدايي اهميت دارد.

نوروززاده تصریح کرد: شوراها در قانون به عنوان نهادی برای مسئولیت پذیری و نظارت بر امور تصدی گری تدوین شده‌اند. همانطور كه اصل يكصدم قانون اساسي جمهوري اسلامي تصريح دارد اين ظرفيت اکنون در شوراها وجود دارد تا با به دوش کشيدن بار مسائل عمراني و توسعه محلي در اداره کشور براي پيشبرد سريع برنامه‌هاي اجتماعي، اقتصادي، عمراني، بهداشتي، فرهنگي، آموزشي و ساير امور رفاهي از طريق همكاري مردم با توجه به مقتضيا ت محلي، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان يا استان با نظارت شورايي به نام شوراي ده، بخش، شهر، شهرستان يا استان صور ت مي‌گيرد كه اعضاي آن را مردم همان محل انتخاب مي‌كنند.

نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها بیان داشت: در مقدمه قانون اساسی و اصول ۵، ۷، ۸، ۲۶، ۵۶، ۱۰۰ و ۱۰۳ به انحای مختلف بر مردمی سازی و مشارکت مردم تاکید شده است. مردمی سازی به تعبیری احیای ارزش‌های اصیل انقلاب در سپردن امور مختلف به صاحبان اصلی انقلاب یعنی مردم است. شکل گیری موثر نظام پاسخگویی عمومی و استقرار سازوکار پاسخگویی سه بعدی حکومت به شهروندان، شهروندان به حکومت و شهروندان به شهروندان در حکمرانی مردمی راهگشا خواهد بود .

وی اضافه کرد: همچنانچه رئیس جمهور محترم در یازدهمین اجلاس شورا ی عالی استان‌ها فرمودند: «شوراها از ارکان مهم تصمیم سازی و تصمیم گیری در کشور هستند»، « شوراها بهترین مشاورین و همکاران دولت مردمی برای اجرای عدالت و رفع تبعیض هستند» و «باور دولت مردمی این است که با این مردم می‌شود به قله‌ها رسید». باید این فرموده‌ها چراغ راهی برای فرمانداران و بخشداران باشد تا بدانند رئیس دولت مردمی چه نگرشی نسبت به شوراها دارد و فرماندار ان و بخشداران، در عمل شورا باور باشند و از ظرفیت شوراها بهره مند گردند و نگاه از بالا به پایین نداشته باشند چرا که شوراها انتخاب مردم برای پیگیری مشکلاتشان هستند و جایگاه حقوقی و مردمی دارند و البته با توجه به شعار دولت مبنی بر مردمی بودن، شوراها نیز انتخاب مردم در پارلمان محلی برا مطالبه از مسئولین برای رفع مشکلاتشان هستند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی