نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها: استان آذربایجان غربی جایگاه آخر در جدول تخصیص درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده را دارد
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
بهارعلی محمدی

نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه استان آذربایجان غربی جایگاه آخر در جدول تخصیص درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده را دارد گفت: تنها 0.6 دهم درصد از مالیات بر ارزش افزوده سهم این استان می‌شود.

بهارعلی محمدی نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه استان آذربایجان غربی استانی مرزی در شمال غربی ایران است که بیش از ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دارد و با ۳ کشور خارجی آذربایجان، ترکیه، عراق مرز مشترک دارد گفت: به طوری که با ۳.۲ درصد از خاک کشور حدود ۱۶ درصد از مرزهای خشکی ایران با کشورهای همسایه را به خود اختصاص داده است. این استان چشم نواز با پشتوانه عظیم و دیرین تاریخی و مردمانی از ادیان و مذاهب و رنگین کمانی از قومیت‌ها و گویش‌های مختلف اعم از شیعه، سنی، ترک، کرد، آشوری، ارمنی به عنوان نماد همدلی و همزیستی مسالمت آمیز در جهان است.

وی ادامه داد: این استان دارای موقعیت استراتژیک و پل ارتباطی ایران با کشورهای اروپائی است. پتانسیل‌های بالقوه‌ای در زمینه‌های کشاورزی و دامداری، تجاری، معدنی، گردشگری، صنعتی و غیره است. ولی با این همه، ظرفیت، سهم این استان در تخصیص و تقسیم بودجه‌های ملی چقدر است؟ در بودجه‌های بهداشت و درمان، راه و شهرسازی، کشاورزی و دامداری گردشگری و فرهنگی، صنعت و معدن، در چه رتبه‌ای قرار دارد و سهم شهرستان‌های این استان از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟

محمدی تصریح کرد: علناً مشاهده‌‌ می‌شود علیرغم اینکه اکثراً در تولید جزء استان‌های بالا و برتر کشور‌‌ است ولی در تخصیص بودجه و امکانات جزء استان‌های کم برخوردار‌‌ محسوب می‌شود و این استان همیشه مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته است.

نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: اینجانب به عنوان یکی از خادمان مردم شریف استان در شورای عالی استان‌ها بیان می‌دارم که جایگاه استان آذربایجان غربی در حوزه راه و شهرسازی هم چندان مطلوب نیست. علیرغم اینکه طی دوسال اخیر در دولت عدالت محور آیت الله رئیسی گام‌های مثبت و رو به رشدی در زمینه راه سازی و توسعه جاده‌ها در استان برداشته شده ولی باز هم از استانداردهای کشوری فاصله زیادی دارد بطوری که جزء استان‌های محروم در این حوزه به شمار‌‌ می‌رود از وزیر محترم راه و شهرسازی خواهشمندم که از وضعیت اسفناک جاده‌های این استان به خصوص از جاده‌های جنوب استان از جمله پیرانشهر به سردشت و سرشت به مهاباد و میاندوآب به بوکان و شاهین دژ به تکاب، میاندوآب به چهاربرج و باروق که هر روز شاهد تصادفات و از دست دادن جان هم وطنانمان در این جاده ها هستیم.

محمدی تصریح کرد: خواهش می‌کنم مسئولان امر بازدید میدانی انجام دهند و از نزدیک وضعیت این جاده‌ها را ملاحظه نمایند و همچنین جاده نقده به چهاربرج و بناب که حدود ۲۷ سال است بلاتکلیف و نیمه تمام باقی مانده که با از سرگیری و اتمام این جاده، پایانه مرزی تمرچین به اتوبان مراغه و تهران متصل خواهد شد که‌‌ می‌تواند به رونق اقتصادی شهرستان‌های عبوری به‌ویژه شهرستان تازه تأسیس چهار برج کمک شایانی بکند و فاصله ۱۳۰ کیلومتری بناب به مرز تمرچین را به ۷۰ کیلومتر کاهش داده و یکی از گذرگاه‌های اصلی زائرین کربلای معلی محسوب شود. این جاده نیز نیاز به تخصیص بودجه از ردیف پروژه‌های ملی را‌‌ می‌طلبد که یکی از درخواست‌ها و مطالبات جدی بنده و مردم شهرستان‌های جنوبی استان به‌ویژه سردشت – پیرانشهر و نقده - چهار برج از وزیر محترم راه و شهرسازی‌‌ است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اساسی استان آذربایجان غربی بخصوص شهرستان‌های مرزی و شهرستان‌های میاندواب، باروق، چهاربرج و تکاب کمبود امکانات بهداشتی و درمانی و نیروی انسانی و پزشک و نبود بیمارستان در شهرستان باروق و چهاربرج‌‌ است. از وزیر محترم بهداشت و درمان انتظار رسیدگی و نگاه ویژه‌‎ای در جهت تأمین نیروی انسانی و پزشک به شهرستان‌های تازه تأسیس و محروم چهاربرج و باروق را دارم.

نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: در آخر لازم‌‌ می‌دانم نکاتی را به وزیر محترم اقتصاد و دارائی بیان نمایم که نگاهی به جدول تخصیص درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده بیندازند و جایگاه استان آذربایجان غربی را مشاهده نمایند. جایگاه آخر سی و یکم و (تخصیص ۰.۶ شش دهم) درصد از کل مالیات بر ارزش افزوده به این استان نشانگر تبعیض آشکار در حق این استان‌‌ است و علت اصلی قرار گرفتن شهرهای این استان در ردیف مناطق کم برخوردار و کمتر توسعه یافته را هم از دلایل پایین بودن سهم استان از این ردیف‌‌ می‌باشد.

وی ادامه داد: درخواست دارم که در توزیع درآمدهای حاصله از مالیات بر ارزش افزوده در بین استان‌ها و شهرستان‌ها بازنگری انجام گیرد و علاوه بر لحاظ نمون شاخص، جمعیت شاخص‌های دیگری را هم از جمله شاخص عدم توسعه و کم توسعه و شاخص محرومیت و شاخص غیر صنعتی را نیز محاسبه نمایند. تا حق و حقوق شهرستان‌های کوچک و کم جمعیت و غیر صنعتی تضییع نشود و توسعه شهرها بصورت متوزان صورت پذیرد.

پایان پیام/

 
 
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی