نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها: خشکسالی در خراسان جنوبی باعث تخلیه مرزهای شرقی کشور‌ می‌شود / آبرسانی به مرز در اولویت دولت قرار گیرد
يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
فنودی

فنودی با اشاره به مشکلات کمبود آب در خراسان جنوبی گفت: خشکسالی سبب تخلیه مرزها‌ می‌شود و این یک مشکل امنیتی جدی برای ایران است.

حسین فنودی نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه مهمترین مشکل استان خراسان جنوبی بحث خشکسالی و کم آبی است گفت: بارها در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها هشدار داده‌ایم که بخاطر خشکسالی مرز شرقی کشور در حال تخلیه‌ است.

وی افزود: پروژه آب رسانی از دریای عمان به خراسان جنوبی در حال انجام است اما تا زمانی که به نتیجه برسد و مردم بتوانند از آن بهره برداری کنند مرزها خالی شده‌اند.

فنودی تصریح کرد: بارها به دولت هشدار داده ایم که هر خانه در مرز یک پاسگاه انتظامی است و اگر تخلیه شود امنیت ملی کشور به خطر‌ می‌افتد و مرز تا عمق کشور خالی‌ می‌شود.

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: مسئله دیگر مهاجرت گسترده است. اگر مردم از جدار مرزی جدا شوند به شهرهای بزرگ و پایتخت مهاجرت‌ می‌کنند و حاشینه نشینی اطراف شهرها بیشتر‌ می‌شود.

وی افزود: مردمی که با سعه صدر و قناعت و شرافت زندگی خود را‌ می‌گذرانند باید بروند در حاشیه شهر به مشاغل غیر رسمی روی بیاورند.

فنودی اظهار کرد: از سوی دیگر حق آبه ‌هامون از رود هیرمند هم از سوی افغانستان پرداخت نمی‌شود و مذاکرات هم تاکنون نتیجه جدی نداشته است و لازم است دولت مذاکرات جدی‌تری را شروع کند.

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها در خصوص راهکارهای مدیریت بحران گفت: تا زمانی که پروژه انتقال آب از دریای عمان به بهره برداری برسد باید به صورت موقت مشکلات را حل کرد. در حال حاضر 500 روستا با تانکر آبرسانی‌ می‌شود و درخواست ما این است که 8 تانکر به استان داده شود تا این آبرسانی با سرعت بیشتری انجام شود و مردم سختی کمتری بکشند.

وی ادامه داد: هرچند این کار یک مُسکن موقت است و مشکل را حل نمی‌کند. بنابراین ما باید به فکر راهکار پایدار و چندوجهی باشیم. انتقال آب از دریای عمان، گرفتن حق آبه از رود هیرمند و کاهش و مدیریت مصرف آب‌ می‌تواند بخش زیادی از این مشکل را حل کند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی