سخنگوی شورای عالی استان‌ها: ما ناگزیر از کاهش مصرف آب و مدیریت منابع آب در کشور هستیم
يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
اعظمی

اعظمی با بیان اینکه عمده مشکلات مربوط به آب در کشور در حوزه مدیریت منابع آب است، تصریح کرد: ما باید بتوانم تا حد ممکن و با استفاده از فناوری جدید مصرف آب را کاهش دهیم.

فاروق اعظمی نماینده استان سیستان و بلوچستان و سخنگوی شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به کم بارشی سال اخیر، گفت: متاسفانه کشور ما در سال‌های اخیر تجربه بدی در حوزه بارندگی داشته است.

وی افزود: فصول پاییز و زمستان فصول پر بارشی از اقلیم ایران هستند. اما در سال جاری بارندگی افت شدیدی نسبت به سال قبل داشته است. هرچند ایران در اقلیم بیابانی واقع شده و از نظر آب و هوایی جزو مناطق گرم و خشک محسوب می شود اما کاهش بارش به طور چشمگیری محسوس است.

اعظمی با بیان اینکه بیشتر دشت‌های ایران ممنوعه بحرانی هستند، توضیح داد: ما در دو حوزه مشکل اساسی داریم؛ موضوع اول مدیریت غلط منابع آب و موضوع دیگر تغییر اقلیم در سطح جهانی و محلی است.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: در موضوع تغییر اقلیم یک بعد جهانی را باید در نظر بگیریم که اختیار آن از توان ما خارج است. اما در بعد داخلی ما تاثیر گذار بودیم. به این معنی که با مدیریت و مصرف غلط آب دریاچه‌های داخلی خشک شده و رطوبتی که از بخار آب این دریاچه‌ها حاصل می شد از دست رفته است و پیرو آن بارندگی هم کم می شود.

سخنگوی شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: مسئله بعدی مدیریت و مصرف غلط آب در ایران است که گریبانگیر ما شده است. کشور ما در منطقه خشکی قرار گرفته و حداقل از زمان هخامنشیان ما با مشکل خشکسالی روبه رو هستیم.

وی ادامه داد: داریوش شاه هخامنشی در کتیبه خود می گوید: «خداوندا کشور ما را از دروغ، خشکسالی و دشمن حفظ کناد». بنابراین خشکسالی در ایران پدیده جدیدی نیست و اتفاقا ترسالی امری غیر معمول به حساب می آید اما با این وجود هیچ زمان در تاریخ دیرپای ایران ما تا این اندازه با مشکل روبه رو نبوده ایم.

اعظمی تصریح کرد: خشکی قنات‌ها، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها، کاهش سطح آب‌های زیر زمینی، فرونشست دشت‌ها و کاهش دسترسی مردم به آب با کیفیت از نشانه‌های مدیریت غلط منابع آب در ایران است.

سخنگوی شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: مصرف بی رویه آب در حوزه کشاورزی و صنعت، مکان یابی غلط صنایع آب بر، کشاورزی غیر مدرن و کشت محصولات آب‌بر سبب شده سرانه مصرف آب در ایران به شدت زیاد باشد و هدر رفت آب در شبکه آب رسانی از دلایل عمده مصرف زیاد آب است.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها افزود: استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های بسیار درگیر در این حوزه است. خشکی دریاچه‌ هامون و هوتگ‌ها و چاه نیمه‌ها، کاهش ورودی آب از سوی افغانستان و نپرداختن حق آبه استان، احداث سد بر روی رودخانه‌های اصلی استان و توسعه کشاورزی غیر استاندارد و آب بر مهمترین مشکلات در حوزه آب استان است.

وی تصریح کرد: ما انتخاب‌های زیادی در این حوزه نداریم و برای حل مشکل ناگزیر از منابع درست منابع آب هستیم. ما باید مصرف آب را کاهش دهیم و بهینه مصرف کنیم. ایران کشور کشاورزی نیست و ما باید توسعه صنایع بدون آب و کشت خارج سرزمینی را در برنامه قرار دهیم و کشت محصولات آب بر را کاهش دهیم.

اعظمی با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم با استفاده از فناوری نوین و یک سرمایه گذاری سنگین مصرف آب را تا حد ممکن کاهش دهیم و اجازه دهیم طبیعت ایران خود را بازیابی کند.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی